Quantum Conundrum - Anmeldelse

Puzzle-platformer fra hjernen bag Portal.

Anmeldt på PC.

I forhold til Hollywood og musikbranchen har spilindustrien ikke ret mange celebrities. Men når Valve køber dig og dit afgangsprojekt, så bliver der lagt mærke til én. Og det var mere eller mindre, det der skete for Kim Swift og Narbacular Drop, som blev videreudviklet til Portal.

Til gengæld arbejdede Kim ikke på Portal 2, faktisk stoppede hun hos Valve, fik job hos Airtight Games, og med Square Enix som udgiver, og Unreal Engine som spilmotor, har hun lige udgivet Quantum Conundrum. Square Enix og Unreal Engine, leder måske tankerne hen på en japansk RPG shooter, men Quantum Conundrum er heldigvis "kun" en platformspuzzler.

Du spiller en knægt, der skal besøge sin excentriske opfinder onkel i hans enorme palæ. Desværre er onkelen forsvundet, og du må gå på jagt efter ham, hvilket kræver at du genstarter nogle generatorer i palæets tre uafhængige fløje. Og selvfølgelig er palæet en regulær dødsfælde af en labyrint af mystiske rum, ståldøre, kraftige rør, robotter, møbler, papkasser og pengeskabe. Heldigvis har onklen også efterladt sin nyeste opfindelse, som vist nok også er grunden til at han er forsvundet. En handske med det kryptiske navn Inter-Dimensional Shift Device. Navnet dækker over, at man med handsken får adgang til fire alternative dimensioner, som onkelen har opdaget.

Grundlæggende er spillet en puzzle-platformer i førsteperson, og de gåder, der udgør udfordringen i at komme videre til det næste rum i palæet, skal løses ved at manipulere paralleldimensionerne. Heldigvis er det så smart indrettet, at dimensionsskiftet er afgrænset til det rum du befinder dig i, og i øvrigt bliver du selv og husets vægge og lignende ikke påvirket. Egentlig er det kun de løse genstande, der bliver påvirket. Og dem er der rigeligt af. Første dimension gør alting let, så det er muligt at flytte for eksempel pengeskabe, der ellers ville være for tunge. Anden dimension gør tingene tunge, så små papkasser kan trykke vægtaktiverede knapper ned. Men samtidig er tingene her også lavet af kraftigt stål, og kan på den måde modstå lasere. I første dimension er tingene lavet af noget luftigt dyne-agtigt materiale, og så kan intet modstå lasere. Tredie dimension påvirker tiden, og får den til at gå uendeligt langsomt. Det gør at man kan stå på ting, der ellers kun svæver kort tid i luften. Sidste og fjerde dimension vender tyngdekraften. Den er oplagt at bruge til at få en sofa til at svæve op ad, mens man står oven på den.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!