Inversion - Anmeldelse

Leg med tyngdekraften.

Anmeldt på Xbox 360.

1

Inversion er Saber Interactives bud på hvordan en AAA-titel skal laves, og der er fundet tydelig inspiration hos nogle af de helt store baskere i branchen.

Saber Interactive er en spøjs størrelse, når det kommer til udviklere. De har hovedsæde i USA, men langt det meste af deres produktion foregår i Rusland, hvor de udnytter den høje ekspertise og lave udgifter til lønninger til at udvikle spil i en hård branche hvor næste spil oftest er afgørende for fortsat overlevelse. Selvom det er blevet mere og mere populært at have en mindre afdeling i fx Asien, hvor der oftest produceres 3D-modeller og andre småting, der er for dyre, så er det sjældent at et studie har hovedsæde i én del af verden, og produktion i en anden. Ikke desto mindre har Saber Interactive fået det til at fungere, og selvom det ikke har resulteret i nogle deciderede klassikere endnu, så har studiet alligevel spil som TimeShift og Halo: Combat Evolved Anniversary på samvittigheden. Inversion er deres bud på hvordan en AAA-titel skal laves, og der er fundet tydelig inspiration hos nogle af de helt store baskere i branchen.

Inversion foregår et lille stykke inde i fremtiden, hvor verden som vi kender den pludselig er overrendt af en fjendtlig, underjordisk styrke, der kun kendes som Lutadores (Nej, ikke de mexikanske wrestlere - de hedder Luchadores). Trods deres primitive sprog og fremtoning, besidder de avanceret teknologi og våben, der lader dem manipulere med tyngdekraften - og med den i ryggen får de hurtigt tilkæmpet sig en stor del af overfladeverdenen. I rollen som betjenten Davis (og hans makker Leo, hvis man spiller co-op) skal man kæmpe sig vej ind gennem Lutadorenes rækker i søgen efter Davis' datter, der forsvandt sporløst under invasionen.

Inversion - Trailer [E3 2011]

Trækplasteret i Inversion er manipulation af tyngdekraften. Ved hjælp af en kraftkilde på ryggen og et fikst aggregat på håndledet kan Davis og co. enten ophæve tyngdekraften i valgte områder, hvilket effektivt ophæver de konventionelle regler for shooter-spil med cover-funktion. Hvis en grimrian har sat sig lidt for godt til rette bag en kasse, sender et velplaceret skud anti-grav ham op i luften, hvor han er et frit mål. Senere i spillet kan større ting også gøre lettere, hvilket gør bilvrag til imponerende og dødsensfarligt kasteskyts. Omvendt kan tyngdekraften også forstærkes, hvilket knuser svagere fjender og immobiliserer de stærkere af slagsen. Selvfølgelig er det også et gennemgående element i spillet, hvor vejen frem oftest findes ved at flytte en ting og få noget andet til at styrte sammen.

2

Hvis en grimrian har sat sig lidt for godt til rette bag en kasse, sender et velplaceret skud anti-grav ham op i luften, hvor han er et frit mål.

Ved første øjekast ligner Inversion umiskendeligt Gears of War-spillene. Der er godt nok ikke helt de samme steroidepumpede soldatertyper der nærmest er varetegnet for Gears of War. Ser man dog nærmere efter så … ændres det indtryk ikke, for Inversion er nærmest Ctrl-C og Ctrl-V-arbejde med en smule finpolering i kanterne. Alt, lige fra cover-systemet og våben-valg til kameraet når man sprinter fra ene hushjørne til det andet, er nærmest klippet ud af Epics populære shooter. Den eneste forskel er reelt fysiksystemet, der tillader at man vælter udvalgte strukturer og slynger rundt med biler og andet tungt. Hvis Inversion kørte på Unreal-teknologien kunne man næsten forstå lighederne, for så var der ikke helt så langt fra udgangspunktet til en egentlig klon, men nej. Inversion kører på fjerde generation af Sabers egen teknologi, hvilket næsten kun kan betyde at intentionen om at kopiere konceptet har været intentionel. Det giver dog udmærket mening at tilføje twistet med tyngdekraften til et etableret koncept, men måske Saber skulle have kigget på deres egen måde at gøre det på, frem for at klistre det ned over et spil, der allerede er kendt og spillet af de fleste.

Inversion er bestemt ikke dårligt, men har man spillet gennem de tre Gears of War-spil, bliver det en smule trægt at skulle kæmpe sig igennem. Det har på ingen måde en lige så høj produktionsværdi som Gears of War, hvilket måske skyldes måden Saber Interactive er struktureret på, men når det er sagt, så er manipulationen med tyngdekraften ganske godt implementeret, og har ikke så høj en gimmick-faktor, som man kunne frygte. Alt i alt, er det ganske solidt med enkelte småfejl og lånen med arme og ben fra Gears of War.

6 / 10

Inversion - Anmeldelse Jacob Herold Nielsen Leg med tyngdekraften. 2012-08-06T17:00:00+02:00 6 10