Heroes Of Ruin - Anmeldelse

Loot til lommerne.

Trods negative røster om dalende spillertal og manglende indhold har Diablo 3 fortsat godt tag i spilbranchen. Blizzard Entertainments populære dungeon-crawler ligger lunt i svinget med nær monopol på sit vanedannende spilkoncept. Ikke desto mindre vrimler det frem med opportunistiske forsøg på at bringe djævlen i knæ, eller mere realistisk at hapse en del af spillerne fanget i Blizzards evindelige skærsild.

Heroes of Ruin er en af disse, omend det må betegnes som et supplement snarere end en konkurrent. Den Square-Enix-producerede dungeon-crawler har hjemme på Nintendos 3DS-konsol, men kopierer ellers i rigt omfang Diablos hårdt-prøvede trædemølle.

1

Heroes of Ruin er bedst, når spillet sammen med andre. Omfattende online- og community-funktionalitet er på plads til at facilitere dette.

I rollen som en af fire helte, hhv. ridder, skytte, magiker eller barbar, spiller Heroes of Ruin på selvsamme banale mekanismer. Kongeriget skal reddes, fjender i hobetal nedlægges og magisk udstyr samt andre værdifulde genstande indsamles. Konstant sværere udfordringer venter i takt med, at spillerpotentialet stiger niveau for niveau. En cyklus, der gentager sig på tværs af det fem timer lange eventyr og efterfølgende på højere sværhedsgrader.

Rutinen er velkendt, meget velkendt, men det betyder ikke, at Heroes of Ruin ikke har en eksistensberettigelse. Det simple koncept, der er hurtigt at komme ind i og tilsvarende hurtigt at træde ud af, egner sig glimrende til små spilsessioner på farten. Man kan sågar rose Square-Enix for at have været dygtige til at designe spillet omkring disse principper.

3DS-konsollen er ikke just fattig på kommunikationsteknologier og -værktøjer, men hvor mange spil arrogant ignorerer disse, tager Heroes of Ruin dem op som kernekomponenter i konceptet. Foruden fuldbyrdet internetunderstøttelse med op til fire spillere, stemmedialog og -kommunikation, bruger spillet Streetpass-funktionen til at udveksle data med forbipasserende spillere. Udstyr kan efterlades eller sættes til salg, så andre spillere kan gøre brug af det grej, der alligevel ikke er kompatibelt med ens egen figurklasse.

Heroes of Ruin - Trailer

Spotpass, derimod, bruges til at løse forskellige missioner, der opdateres dagligt via kontakt med spillets servere. Disse sikrer rig motivation for at klikke forbi minimum en gang om dagen. Samarbejde med andre bliver vitalt i denne funktion, som udfordringerne bliver stadig sværere. Dertil har Heroes of Ruin en indbygget guild-funktion kaldet Alliance, der automatisk søger efter og tilføjer venner, og udnævner dem som fast inventar af ens omgangskreds - med detaljerede informationer om hver.

2

Den grafiske præsentation er højst inkonsekvent. Foruden en anonym stilart afløses stemningsfulde bloom-effekter af lav-detaljerede teksturer.

Det er med andre ord et moderne, community- og online-drevet loot-spil, der ikke viger tilbage for at holde spilleren ved ilden. Så meget desto mere ærgerligt er det, at rollespillet i Heroes of Ruin er relativt tyndbenet. De forskellige figurklasser minder til forveksling om hinanden, i så ekstrem grad, at eksempelvis magiker-angreb leveres via våben og ikke formularer. Der er dømt hack-and-slash over hele linjen, og ej et progressivt evnesystem kan rette op på dette.

Dertil kommer en tvivlsom visuel repræsentation, der giver sløj feedback på spillerens angreb. Animationerne er for simple, effekterne for triste til at det for alvor giver et kig, når monstrene fejes af banen. Figurdesignet er decideret trist og end ikke mærkbar forskel i udstyr kan afhjælpe det faktum. Endelig hjælper det ikke oplevelsen, at spillet taber frames ved hver en lejlighed - især når den stereoskopiske 3D-effekt er slået til.

Heroes of Ruin er på ingen måde en Diablo-erstatning, dertil af de spilmekaniske og audiovisuelle elementer for tynde, men det er et kapabelt supplement til når loot-trangen melder sig. Formatet i lommestørrelse gør det til et oplagt spil på farten, og med rig community- og online-integration behøver man aldrig være alene om oplevelsen. Med Heroes of Ruin har Square-Enix bedrevet den hidtil mest ambitiøse mobile dungeon-crawler, og var det ikke for den manglende dybde, samt den middelmådige audiovisuelle præsentation, ville det stå mål med selv de største loot-mastodonter.

6 / 10

Læs om vores karaktersystem Heroes Of Ruin - Anmeldelse Mark Elsberg Loot til lommerne. 2012-07-09T22:36:00+02:00 6 10