Eurogamer.dk

Civilization 5: Gods & Kings - Anmeldelse

Abstinenserne tilfredsstilles.

Godt nyt folkens! Så godt er Civilization 5: Gods & Kings heller ikke.

Lidt ligesom en træls ekskæreste holder Civ 5 sig faktisk godt med alderen. At være med til at skabe verdenshistorie er lige så vanedannende, som det altid har været, hvilket betyder at spillet forbliver det omhyggeligt udarbejdede sorte hul, hvori tiden forsvinder af sig selv. Det bliver lige pludseligt langt vigtigere at sørge for at York får sin te, end at gå ud og slå en streg. En fantastisk udvidelse ville have medført vores civilisations undergang, hvilket både havde været ironisk og uheldigt. Så ville man for eksempel få brug for sin egen strømgenerator for at spille Civ 5.

Men så godt er Gods & Kings altså ikke.

Man kan ikke udpege hvad der er galt ved et hurtigt kig ned over en feature-liste, som antyder god værdi for £20 (ca 180 kroner). Udvidelsen indeholder ni nye spilbare civilisationer (såsom Holland og Mayaerne), som alle har deres unikke kendetegn, såsom bygninger samt en fin dosis af nye teknologier og bygningsmuligheder (The Great Firewall i Kina! Beskyttelsesrum! Maskingeværskytter!).

1

De Civ-specifikke AI'er, kendt fra grundspillet, gælder stadig. Det betyder for eksempel, at du stadig skal sørge for at lamme Montezuma før han bare æder verden råt.

Hvad der er mere interessant er, at religion og spionage er en del af Gods & Kings, hvilket betyder at der nu er endnu flere muligheder for at brygge udspekulerede planer sammen på verdensscenen. Derudover er søslag, diplomati og bystaterne blevet lavet lidt om, den utilstrækkelige AI fra Civ 5 har fået lidt opmærksomhed, og der er tre nye scenarier som tilbyder en ny type oplevelse - deriblandt et steampunk sideshow ved navn Empires of the Smoky Skies.

Alt dette er med til at gøre Gods & Kings til en strategisk buffet snarere end en egentlig udvidelse. Lad os starte med det bedste af udbuddet og arbejde os ned derfra.

LÆS OGSÅ: Anmeldelse af Civilization V

Religion er uden tvivl den vigtigste tilføjelse, og med den kommer den helt nye ressourcetype Faith. Ét af mine spil startede helt forrygende med at mine spaniere i over 200 år kæmpede for at erobre Mount Fuji af den simple årsag, at vulkanen spyr store mængder af Faith ud hvert år.

Hvis du kan samle nok Faith sammen, kan du skræddersy din egen religion (i mit tilfælde Spanskerdommen), som så vil spredes både organisk og via dine missionærer (som også købes med Faith) og profeter (en ny slags Great Person). Vigtigst af alt så vil hver eneste af de byer som følger din religion få en Founder Benefit udvalgt af dig (det kan for eksempel være +1 i Happiness ved en flod). Ikke nok med det. I tilgift vælger du fra en lang liste en Follower Benefit til byer fra øvrige civilisationer, men her vælger du selvfølgelig den mest ubrugelige bonus.

Civilization V: Gods and Kings - Trailer

Det er en interessant spilmekanik, hvis appel ligger i at du kan forbedre din civilisations stærke sider endnu mere, eller måske bare lappe de svage områder lidt. Men det er også her systemet taber lidt af sit momentum. At dominere verden med din version af Islam eller Sikhisme (Islamerika? Italisme? Måske har du mere fantasi end mig!) fratager ganske vist andre civilisationer noget Founder Benefit, men det hverken destabiliserer eller forbereder dem på din invasion.

Efter nogen tid vil teknologierne måske åbne muligheden for en ny bygning som er unik for din religion, eller en messias vil måske give mulighed for at konstruere en Holy Site på verdenskortet, men det sker kun nu og da. Det betyder at systemet ikke helt føles som om det hænger sammen med resten af spillet, men mere som om Ligklædet i Torino er blevet smidt ud over.

Det er imidlertid en fin idé, og da man også kan bruge Faith på units, så kan civilisationer der er centreret omkring en religion blive rigtig skarpe set fra et militært synspunkt. Og når man så sammenligner med Espionage, ja så er Religion et sandt mirakel. Det er lige før jeg vil kalde Espionage for en fornærmelse. Havde du forventet noget med at sende små smarte mænd rundt på kortet? Det havde jeg nemlig.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...