Magic The Gathering: Duels of the Planeswalkers 2013 - Anmeldelse

Har det mere at magi af?

(Hovedsageligt testet på iPad men også til Xbox 360 via XBLA)

Magic: The Gathering - Samlekortspillenes fader over dem alle. Med sine rødder tilbage fra 93 har kortspillet en kæmpe fanbase. Spillet favner bredt og kan spilles på utallige måder, og vi så første gang (på konsolmarkedet) en ordentlig version af kortspillet for 2 år siden. Nu er tredje version - med den fantasi-æggende titel Magic The Gathering: Duels of the Planeswalkers 2013 - kommet via PC, Playstation, Xbox og ikke mindst iPad!

Hvad brugerflade angår er det et naturligt, logisk skridt at overføre et kortspil til iPad - istedet for at sidde klikke frem og tilbage på forskellige controllere, kan man man her blot spille kortene, som det passer én hurtigt og nemt. Dette er tanken bag det - og det lykkedes storslået. Aldrig har det været nemmere at kaste sine monstre frem mod den rivaliserende troldmand og krænge farlige besværgelser afsted - hvis man har en iPad 2 eller 3 (den originale iPad må se sig slået i svinget og præsterer ikke super hurtigt til spillets krav).

1

EL REY III er en fesen troldmand og slagtes behørligt derefter. Krysteren loggede af efter dette dødsstød.

Hvis man ikke har hørt om MtG før eller lige skal have opfrikset, hvad dette kortspil går ud på, så læs undertegnet's anmeldelse af 2012-udgaven her: http://www.eurogamer.dk/articles/2011-07-21-magic-the-gathering-duels-of-the-planewalkers-2012-anmeldelse. Setuppet i Magic 2013 er det samme som tidligere. På konsolversionerne kan man ikke ane forskel på versionerne, så lad det kort sagt være simpelt - kunne du lide 2012, kan du lide 2013. Det er flot, velfungerende og stemningsfyldt. Så det er trættende at tale om - iPad versionen derimod, det er spændende!

Det er sand glæde at få lov til at spille sit yndlingskortspil på iPad istedet for at fyre det op på en 42 tommer skærm siddende i sin sofa eller lænestol. Essensen i kortspil er, at man kan tage sine kort (sit deck) med overalt og spille mod folk og fæ - således kan det også lade sig gøre nu, og da vi ved hvor godt et grundlag, der ligger fra de 2 tidligere titler i serien, bliver forhåbningerne høje.

Efter en afsluttet 992mb gratis (!!) download af Magic 2013 kan man kaste sig ud i det. Ikke hele spillet naturligvis, men man kan gratis prøve kræfter med det. In-app purchase unlocker den fulde version for 59 kr,- men så er der også mange timers spil for pengene. Desværre udmunder de første timers spil i en overpædagoiske indgang til spiluniverset. Kampagnedelen er delt op i fire kronologiske dele: Campaign, Revenge, Planechase og Challenges (præcis som i 2012-udgaven). Alle er tilgængelige fra start pånær revenge.

2

Campaign's lange vej mod Revenge. En lang og ubønhørlig indlæringskurve til spillet. Perfekt for nybegyndere - ikke så godt for de garvede.

Campaign-delen tæsker dig gennem adskillige dueller i hvert af de fem elementer skov (grøn), bjerg (rød), sump (sort), de åbne vidder (hvid) og hav (blå) og virker lidt træg. Delens klare formål er at ramme den nok nyere brugergruppe på iPad-området, samt at opbygge decket, da sejrer afføder nye og stærkere kort. Lyset for enden af tunnelen er Revenge - her er udfordringerne og fjenderne større, og derved bliver duelerne sjovere og mere udfordrende at spille.

De resterende Planechase - hvor en gruppering af troldmænd kæmper mod en enkeltstående og Challenges, der er puzzle udfordringer i Magic-universet - lader ikke meget nyt under solen i forhold til sidste års udgave. Og dette er igen det, der er akilleshælen for MtG - det startede med høj standard, hvormed kun småting kunne forbedres (som deck-manageren fra 2011 til 2012 og manuel mana-tapping fra 2012 til 2013).

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!