The Ratchet & Clank Trilogy - Anmeldelse

Genudgivelse vækker glade, gamle følelser.

For mig har Ratchet & Clank altid virket som en serie fra de gamle dage. Duoen debuterede tilbage i 2002 netop som platformspil genren var begyndt at tabe pusten. Men ligesom markedet i dag bugner af first-person shooters, så blev konsollandskabet i de sene 90'ere domineret af antropomorfistiske højtspringene helte, som smadrede kasser og navigerede igennem jungler malet i grundfarver. Alle aspirerede de til at sidde til bords med Mario og Sonic.

Man skal ikke glemme, at da Microsoft første gang præsenterede Xbox, hang de ikke hatten på Master Chief men snarere på katten Blinx, som kunne kontrollere tiden og slog om sig med en støvsuger. Han er gået helt i glemmebogen nu. Crash Bandicoot har været meldt savnet siden 2008, og Spyro er blevet smidt over til Skylanders-universet, hvor gameplay minder mere om Diablos top-down tæskeri end det klassiske 3D platformspil. Når det kommer til karakterer som Croc, Gex, Bubsy, Kao og masser af andre håbefulde er det forbi - glemte IPer fra en svunden mere simpel tid, ligegyldiggjort af en industri som har fået smag for det blodtørstige, efterhånden som den grafiske kvalitet er buldret i vejret.

1

Spillet veksler elegant mellem børnevenlig lune og decideret coolness.

Jo, med endnu et spil godt på vej - det ellevte - har Ratchet & Clanks evne til udholdenhed gjort dem til sande overlevere, altimens deres kammerater fra århundredeskiftet ligger rådnende tilbage i rendestenen som darwinistiske eksempler i spilverdenens økosystem. Pompøst vrøvleri? Absolut ikke. Og denne HD Collection af deres første tre eventyr forklarer hvorfor.

Fra det første Ratchet & Clank og til Ratchet & Clank 3 fra 2004 tillod Insomniac Games at bestøve den traditionelle platformgenres gener med elementer fra både RPG- og third-person actionspil. Så til trods for at det første spil tydeligt er i familie med de gamle 3D platformspil, så blandede den dynamiske duo allerede i andet del udforskning med forlystelsesture i futuristiske fartøjer, og i tredje del benyttede de sig af et overvældende arsenal af våben som støt voksede og ved gentagent brug kunne opgraderes.

The Ratchet And Clank Trilogy HD

Alt dette opnåede man uden nogensinde at ignorere den naturlige glæde ved at finde et hemmeligt område, eller at droppe primalbehovet for at smadre kulissen og nyde den metalliske klanglyd af mønter som var resultatet deraf. Ratchet & Clank puster ganske vist ti lys ud på fødselsdagskagen i år, men Insomniacs evne til at tænke fremad betyder, at deres eventyr knap nok lader til at være blevet en dag ældre.

Det gælder ikke bare for de underliggende mekanismer. Karakterne er stadig enormt fascinerende, og det mærkværdige og vidunderlige science fiction univers er inspireret lige så meget af Futuramas kække satire som god gammeldags Pixar-agtig fortælling. Du vil ofte grine og endnu oftere smile, uanset om du netop har opdaget dem, eller om du er taget tilbage for et nostalgisk fix.