Battlefield 3: Close Quarters - Anmeldelse

Imitation fremfor innovation.

Battlefield gjorde ikke synderligt meget for at skjule sin gæld til Modern Warfare, da de to mega-shootere blev direkte konfronteret sidste efterår. Ved siden af de episke kampscenarier som de loyale fans forventede, bød man på en single-player kampagne fyldt med bombastiske scenarier og en samling af lidt småfesne co-op challenges.

Modern Warfare vandt slaget ret klart i forhold til salg, så nu har kampen skiftet karakter. Det handler ikke længere om at erobre territorier men snarere om at forsvare basen - og at vinde hjerterne hos de ubeslutsomme lejesoldater, der ikke definitivt har valgt side endnu. Og i deres forsøg på at appellere til disse kræsne typer, fortsætter Battlefield-udvikleren DICE med at bladre i Call of Dutys notesbog - faktisk mere end nogensinde før.

Call of Duty har Elite, som tilbyder forudbetalt DLC og et hav af bonusmateriale. Nu har Battlefield Premium, som gør nøjagtig det samme men uden den samme dybde i forhold til community features. Call of Duty har små maps og bygger på intenst headshot-fokuseret gameplay. Det gør Battlefield også nu, hvor man kan vælge fire klaustrofobiske indendørs-baner, ti forskellige close-range våbentyper og en samling af nye game modes i denne Close Quarters udvidelse.

Battlefield 3 Close Quarters - Donya Fortress trailer

Call of Duty har Gun Game, hvor spillere starter med en pistol og arbejder sig op igennem arsenalet for hvert nyt kill. Battlefield har nu Gun Master, som gør fuldstændig det samme. Call of Duty har Domination, hvori hold kæmper om kontrollen over tre forskellige command points. Battlefield har, tja, Conquest Domination, en kopi så skamløs i sin fuldkommenhed, at man ikke engang ville ændre på navnet.

Det er faktisk decideret pinligt at se hvor åbenlyst det egentlig er, at DICE har skrevet af efter Infinity Ward. I særdeleshed fordi det fremgår så klart, at alle beslutninger i forhold til design er taget på baggrund af kommercielle overvejelser fremfor gameplay. Og det er ren win-win for Battlefield. Så længe man kan gengive en rimelig kopi af det man får i den typiske Call of Duty-session, er der mindre grund til at den overfladiske fan vil tage Modern Warfare 3-discen frem. Og det er jo ikke fordi Modern Warfare kan slå igen ved pludselig at inkludere kampfly og kilometervis af land, hvori alt kan jævnes med jorden.

Og en rimelig kopi er netop det man får. DICE kan lave det her med hænderne bundet bag ryggen, og i store træk kommer de her med et download, som burde stille de værste abstinenser for den trigger-glade spiller.

Close Quarters' maps har ikke de samme cirkulære mønstre som karakteriseres af Infinity Ward, men i stedet har man valgt et forgrenende sik-sak flow, hvor de kæmpende tropper mødes på midten. Ikke desto mindre er de alle sammen gode og nogle af dem endda rigtig gode. Det bedste af dem er Operation 925, som foregår i en kontorbygning med end parkeringskælder forneden. Det er som taget ud af Die Hard. Der kæmpes i lange gange flankeret af små aflukkede kontorbåse. I parkeringskælderen vil det potentiale der ligger i eksploderende biler også føre til vilde og rasende kampe.

Donya Fortress er lidt af det samme. Det foregår i et mellemøstligt palæ med et åbent og sårbart command point i midten af en entré, et andet oppe på en balkon og et tredje nede i en underjordisk tunnel. Så er der Scrapmetal, som indeholder to pakkede varehuse forbundet af farlige broer. Begge maps indeholder en måder at snige sig frem til command points på, og gentagne spil bliver belønnet.

Fortsætter på side 2