Eurogamer.dk

Dansk 'lomme-Diablo' på vej - 99 Levels To Hell

Vi kigger på det ambitiøse projekt fra enmandshæren B-Evil.

Det ligner en sær blanding af Terraria, Boulder Dash, Diablo og noget helt fjerde, som jeg ikke er sikker på. I form af en lille sær mand med høj hat, monokel og muskedonner render jeg op og ned af stiger, hopper på platforme, sprænger blokke væk, skyder monstre og samler guld og udstyr. Alt sammen med et mål. At nå en etage længere ned. Et skridt nærmere Helvede, der venter 99 etager nede.

2

Bossfight in progress...

Der er ingen tvivl om, at det her er en tidlig alpha-udgave. Animationen er mangelfuld, balanceringen manglende, banerne er vidt forskellige i sværhedsgrader og der monstrene er få. Men det virker allerede nu, som om at man kan fornemme, at det her kan blive til noget godt. Ikke mindst når man første gang når frem til en af de bosser der bebor hver 10. etage. Her bliver der for alvor skruet op for intensiteten, og pludselig giver alt det udstyr man har samlet op i løbet af de foregående 9 baner mening.

Spillet bliver produceret af udviklerne B-Evil. Eller rettere udviklerén. For der er nemlig kun én. Bo Blond Daugaard hedder han, og han har over forsommeren konverteret sit fritidsprojekt til fuldtidsarbejde. Og resultatet er altså: 99 Levels to Hell.

Fra 25% til færdig på 5 måneder?

"En Dungeon-Crawler-Rougelike-2d-Shooter."

Sådan lyder svaret fra Bo Blond Daugaard, når man beder ham om selv at beskrive, hvad for en type spil 99 Levels to Hell er.

Bo tilstår dog med det samme, at det "ikke er sådan 100% roguelike", for spillets baner bliver ikke genereret fuldstændig tilfældigt, men bliver i stedet bygget ud fra en 'bank' af skabeloner, der så fyldes op med monstre og loot på tilfældig vis.

1

B-Evil, Bo Blond Daugaard, i egen høje person.

"De bliver så hentet ind i sæt af 10, og hver 10. bane er så en bossfight", forklarer Bo. "Og i de levels er det så tilfældigt, hvor guld, hjerter, bomber, våben osv. bliver placeret. Men altså - det er jo meget tidligt endnu."

Bo beskriver, hvordan der er masser af ting på tegnebrættet, hvoraf kun en brøkdel er integreret i spillet endnu. Bl.a. arbejder han på våben-opgraderings systemet i denne uge, men der er også planer om cap på antal liv, tilfældigheds-elevatorer, særlige butikker der handler med særlige ting, hemmelige rum og co-op muligheder.

Da han bliver spurgt om, hvornår vi kan vente en færdig udgave af spillet på markedet, griner Bo og svarer med største selvfølgelighed med Blizzard-refrænet: "Det er færdigt, når det er færdigt". Men da han bliver gået på klingen, kan han godt lokkes til at komme med et lidt mere præcist gæt.

"Altså, jeg vil gerne have det her fuldstændig færdigt….ja, jeg håber det bliver lidt sådan en oktober november-ting. Lige nu tror jeg at jeg er 25 til 30 % inde i det, hvad jeg kan se på min planlægning i hvert fald."

"Men altså, der er jo meget der skal pudses af, og nu har jeg lagt det op, så folk kan spille det og man kan også alpha-funde det. Så der kommer jo også meget feedback som måske gør, at der er nogen ting der ændrer sig, og så ændrer planen sig måske fuldstændigt."

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...