Eurogamer.dk

Hitman: Absolution - Hands-On Preview

Sider fra en lejemorders dagbog.

Læs også:
Noget andet end bare at få kugler i hovedet - Interview med Christian Elverdam, Gameplay Director
Hitman har været væk for længe - Interview med Luke Valentine, Producer

I dag slog jeg en mand ihjel. Jeg sneg mig op i hans pushers lejlighed, og forgiftede hans kokain med en giftig fugu-fisk.

Bagefter slog jeg ham ihjel igen. Denne gang lå jeg på lur i selvsamme lejlighed, hvor han få minutter tidligere var faldet om, gribende sig til halsen, mens fugu-fiskens gift invaderede hans krop. Med kun piben af min kraftige snigskytteriffel stikkende ud af det samme vindue, hvorigennem jeg tidligere have observeret hans dødskamp mod giften, forlod min kugle riflens kammer, og fandt sit mål i en pandebrask mange meter væk.

Senere slog jeg ham ihjel igen. Denne gang blev han lokket af en vrælende bilalarm. Jeg kunne mærke heden fra bilens eksplosion i mit ansigt, som på en varm sommerdag. Det var utvivlsom en noget varmere oplevelse, på den afstand hvor han befandt sig. Bag mig kiggede vinduerne i pusherens lejlighed ned på mig, som om de var skuffede over, at være blevet snydt for at være med denne gang.

2

Folk vandrer lige gennem korset i mit kiggertsigte. Uvidende om, at jeg ved blot at stramme min finger en smule, kunne slutte deres liv, lige nu og her.

Sådan er jeg. En lejemorder. Dine øjne ser måske et reb der løfter en palle med byggematerialer. Mit instinkt ser et reb der pludseligt knækker, en skrøbelig menneskekrop der knuses under tonsvis af mursten til lyden de omkringståendes chokerede råb. 'Ulykke' skriger de, både som en konstatering og som en bøn. En bøn om, at de kan få lov til at blive i deres lille trygge verden, hvor lejemordere ikke går rundt blandt dem, og får reb til at knække.

Jeg ligner måske dig, men mine øjne er anderledes. Du ser et menukort? Jeg ser en mulighed for at gemme mit ansigt for et øjeblik, så nysgerrige sjæles blik ikke har noget at fæste sig ved. Du ser en flaske, jeg ser et mordvåben, du ser en ledning, jeg ser et mordvåben, du ser en kokkekniv, jeg ser et modvåben.

Du tror måske, at du kan undgå mig. At du kan finde mig i mængden og sno dig udenom. Men jeg er alle steder. Jeg er politimanden på hjørnet, kokken på restauranten, din pusher, din bodyguard. Jeg står lige bagved dig, og du ved det ikke engang. Der var nogen der strejfede din albue lige dér. Måske var det mig…

Røde slips er in igen

3

I 40 minutter havde jeg fornøjelsen af at have Agent 47 og Chinatown for mig selv.

Det er nok gået de færreste forbi, at der er et nyt Hitman på vej. Denne gang med undertitlen Absolution. I den forbindelse slog Eurogamer.dk vejen forbi IO Interactives lokaler, for at få lidt kvalitetstid med den rødslipsede lejemorder, der efter 6 års pause er på vej tilbage i branchen.

Og selvom det måske virker prætentiøst, så er det ovenstående faktisk en ret præcis beskrivelse af det Hitman: Absolution, som jeg oplevede igennem de 40 minutter jeg var ladt alene med konsol og controller.

Dermed ikke sagt at spillet er perfekt. Spillet små-glitcher lystigt, med cigaretter der flyver i den blå luft, objekter der stikker ud af sceneriet og muligheden for at sidde fast i omgivelserne. Og en enkelt gang forsvandt alle mine våben uden forklaring, da jeg skulle til at nedlægge mit mål. Men som der står i hjørnet af skærmen - det er pre-beta kode. Så IO har stadig masser af tid til at pudse på koden.

I høj grad, er det en fornemmelse af klassisk Hitman, jeg mærker i fingrene, i takt med at jeg med controlleren guider Agent 47 omkring i et Chinatown-inspireret miljø, hvor min opgave er at skaffe den selvbestaltede gangsterboss "The King of Chinatown" af vejen. Men der er også sket nye ting.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...