Warlock: Master of the Arcane Anmeldelse

Som en gal troldmand.

1

Hvor Master of Magic var snydt ud af næsen på Civilization, ligner Warlock til en forveksling det nyeste Civilization V.

I slutningen af 1991 udkom det skelsættende Civilization, der med sit legendariske gameplay står som en milepæl i spilindustriens historie. Muligheden for at kravle under huden på verdenshistoriens største ledere og føre den medfølgende civilisation til storhed (eller fald) ramte plet, og de efterfølgende fortsættelser og spin-offs har næsten alle kun høstet stor ros. Sid Meier, der er manden bag den vindende opskrift har selv rodet med afstikkere som Colonization, et spil med fokus på kolonitiden i Amerika, samt Alpha Centauri, et spil fulgte op på skæbnen af de kolonister, man blæser ud i verdensrummet for at være de første grundsten i en ny civilisation på en anden planet.

I samme boldgade var Master of Orion, som kom fra udvikleren Simtex i 1993, og senere kom Master of Magic fra samme udvikler, som er hele pointen med denne halvlange indledning. Master of Magic var, hvis man skærer helt ind til benet, Civilization med orker, paladins og magi-slyngende troldmænd, og havde en afsindig dybde i form af muligheden for selv at sammensætte sin egen troldmand med evner og tilhørende race, samt 5 forskellige grene af magi, der hver især repræsenterede sit helt eget aspekt i spillet.

Warlock: Master Of The Arcane - Teaser

Warlock: Master of the Arcane er, kort fortalt, det tætteste vi lige nu kommer på en fortsættelse til Master of Magic. Der er enormt mange ligheder mellem de to spil, den største værende den nærmest ublu lighed med det nyeste Civilization-spil. Hvor Master of Magic var snydt ud af næsen på Civilization, ligner Warlock til en forveksling det nyeste Civilization V. Der er selvfølgelig forskelle, og det er også netop dét, der giver Warlock sin berettigelse i spilsamlingen, for Warlock tilbyder en vinkel som meget få spil kan byde ind på.

Du kan vælge mellem en håndfuld forskellige troldmænd eller bygge din egen ud fra en række forskellige parametre, såsom race, evner og magisk kunne. Som i Civilization skabes verdenen også ud fra prædefinerede parametre, og her kan der skrues ting som størrelse, om den er rund eller flad, mængden af land i forhold til vand, samt rivaler og antallet af andre dimensioner, der kan rejses til.