Die Gute Fabrik kommenterer plagiat-anklager

Folkene bag Johann Sebastian Joust kommer med deres side af historien.

Vi skrev i går om, hvordan iPhone-spillet Papa Quash synes at have lånt lige lovligt meget fra det dansk-udviklede PS-Move spil Johann Sebastian Joust.

Udviklerne bag Johann Sebastian Joust, Die Gute Fabrik, er nu kommet med en officiel udtalelse i sagen i en post på deres officielle blog.

I posten beskriver Die Gute Fabrik, hvordan de aldrig har givet tilladelse til, at nogen kan lave et 'derivat' af deres spil, men at De "..i ikke i almindelighed går ind for at spilmekanikker i sig selv skal kunne kopibeskyttes eller på andre moder beskyttes."

Derudover uddyber Die Gute Fabriks Douglas Wilson, overfor Eurogamer i forbindelse med den specifikke sag omkring Papa Quash.

"Sam Pepper skrev en mail til mig tilbage i januar. Men jeg har aldrig givet ham "tilladelse" til at udvikle Papa Quash. I hans mails fortalte han om hans almene planer for at lave et motion-control spil, som han lod forstå var forskelligt fra Johann Sebastian Joust. Han har aldrig leveret et detaljeret spildesign, og som sådan var der derfor intet at 'godkende'. Jeg fortalte ham dog, at så længe han lavede et anderledes spil, kunne jeg ikke se nogen problemer i det. Jeg anbefalede ham også at udforske landskabet af motion-control spil i almindelighed"

En del af Ustwo og Sam Peppers forsvar, har ellers været at Sam havde "fået lov" til at lave sit spil, af Die Gute Fabrik.

"Jeg har aldig anmodet Ustwo om at trække spillet tilbage. Jeg snakkede med Steve Bittan fra Ustwo i aftes, og jeg gjorde det klart at beslutningen var deres (og potentielt Sam Peppers), om hvorvidt spillet er 'forskelligt' nok (udover retsmæssige forhold vedrørende copyright, trademarks, patenter og andre IP-rettigheder). Jeg har intet imod Ustwo og Sam Pepper."

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!