Trials Evolution Anmeldelse

Triumph-biking.

1

Trials Evolutions landskaber bærer en stor del af æren for det sus i maven, der affødes af et hop som dette.

Det er svært at nævne Xbox Live Arcade uden at tænke på Trials HD. Det finsk-producerede trial-biking-spil er til dato blandt de bedst sælgende titler på Microsofts digitale download-tjeneste med over to millioner aktive spillere. Det sublime, afbalancerede fysiksystem kombineret med et ekstremt veludført banedesign udgør fundamentet i en af de mest succesrige og vanedannende spiloplevelser i nyere tid. Konceptet var ganske givet set år forinden i diverse flash-afskygninger, men det var først med Trials HD, at potentialet blev udløst.

Forventningerne til efterfølgeren, Trials Evolution, er derfor selvsagt tårnhøje. Det har ikke været nogen nem opgave for RedLynx, der nu ejes af franske Ubi Soft, at skulle overgå originalen, men ikke desto mindre har det været målet. At levere et videreudviklet og forbedret Trials-koncept, deraf navnet Evolution.

Kigger man alene på grundmekanikken, forbliver alt dog ved det gamle. Det er spillerens fornemmeste opgave at styre sin motorcykel sikkert gennem et væld af snedigt udtænkte forhindringsbaner, den ene sværere end den anden. Spilleren har som sådan ingen indflydelse på motorcyklens retning, da denne følger et prædefineret spor, men det er heller ikke formålet. I stedet ligger al spilmekanisk fokus på manøvrering af motorcyklen forbi de enkelte forhindringer. Der skal gasses op og bremses de rigtige steder, ligesom der skal lægges vægt på enten for- eller baghjul, når motorcyklen er ved at vælte.

Trials Evolution datosat til midt april

Antallet af spilmekanik kan altså tælles på én hånd; giv gas, brems og justér rytter henholdsvis for- eller bagover. En sjældenhed i moderne spildesign at et koncept er så enkelt. Den naturlige konsekvens er, at spillets gameplay kommer til at mangle dybde, men som alle Trials HD-spillere ved, er dette langt fra tilfældet, tværtimod.

2

Indlæringskurven i Trials Evolution er nøje afvejet, og således bliver spillet hverken for nemt eller svært.

Trials HD, og ligeså Evolution, finder sin dybde i de raffinerede manøvrer, der opstår som resultat af ovennævnte mekanik. Snart, og i et tempo proportionalt til banernes kompleksitet, lærer man diverse tricks, der giver en øget kontrol over motorcyklen. Små bunny-jumps sender rytteren længere ud over et hop, ligesom et hurtig bak efterfulgt af fuld gas resulterer i at motorcyklen stejler, hvorved man kan løfte fordækket over ellers upasserbare forhindringer. Disse tricks fremkommer naturligt, som spilleren mestrer kontrollen over motorcyklen, og skal derfor ikke betragtes som power-ups tildelt af spilsystemet. Akkurat som i den virkelige verden er her tale om et spil, hvor evne og erfaring betyder alt. Der er ingen tilfældigheder i Trials, kun rendyrket hånd-øje-koordination, samt viden om hvordan motorcyklen reagerer fysisk på sine omgivelser.

Nybegyndere behøver dog ikke at frygte spillets til tider barske og evne-fokuserede design. Evolutions, i endnu højere grad end originalen, sørger for, at der går tilstrækkelig med tid, før sværhedsgraden stiger. Et nyt medaljesystem sikrer, at spilleren skal have samlet et vist antal medaljer, før end man kastes ud i nye og sværere baner. Når den tid kommer, derfor, har spilleren nået at tilegne sig tilpas med erfaring. Samtidig bliver spillet aldrig for let, hvorfor man befinder sig i et konstant balance af udfordring og tro på, at det godt kan lade sig gøre at overkomme udfordringen. Med andre ord; spildesign når det er bedst.