Dear Esther Anmeldelse

Drømmesyn vest for Hebriderne.

Det er altid interessant at søge nye udfordringer i Indie-verdenen, for det er oftest her, man finder modige spiludviklere, der forsøger at rykke konventionerne for hvad, der er god latin i spiludvikling. Og det er netop, hvad det løjerlige lille projekt, Dear Esther, fra den britiske udvikler thechineseroom forsøger på. Projektet udforsker de flydende grænser imellem computerspil, interaktiv fortælling og visuelt narrativ. Dear Esther-projektet var oprindeligt en Mod udviklet i Valves Source engine, og efter at være blevet belønnet med en del nomineringer og priser ved diverse festivaler har holdet bag projektet nu videreudviklet det oprindelige koncept. Det er der kommet en rigtig flot kommerciel udgivelse ud af.

Spilleren indtager rollen som en unavngiven mand, der netop er ankommet på bredden af en ukendt og forladt ø ved Hebriderne (ud for Skotlands vestkyst, om nogen skulle være i tvivl). Herfra begynder en rejse på øen uden noget åbenlyst formål. Som hovedpersonen vandrer rundt på øen reflekterer han igennem indre monologer over forskellige forhold i sit liv. Primært erindrer han sig forholdet til sin nu afdøde kone, Esther, gennem fragmenter af breve, han har skrevet til hende igennem årene. Det bliver efterhånden klart, at formålet med rejsen til øen er mere spirituelt end noget andet. Søger han en form for renselse? Søger han tilgivelse? Eller måske en form for afslutning?

Dear Esther - Trailer

Traditionelle spil er karakteriseret af at stille spilleren overfor udfordringer. Sådan fungerer Dear Esther ikke. At navigere rundt på øen er hverken svært eller udfordrende. Kun en brøkdel af øen er tilgængelig for spilleren, men vejene er nemme at finde og byder ikke på forhindringer. Man traver op og ned ad stier og ramler med jævne mellemrum ind i usynlige checkpoints, hvor en ny lydfil af den indre monolog afspilles. Så simpelt er det. Der er ingenting at gøre, ingenting at bruge og ingen måde, hvorpå miljøet kan manipuleres. Skal man overhovedet tale om en udfordring, ligger den indlejret i de kryptiske monologer; at finde meninger i dem og afkode puslespillet om, hvad der egentlig skete med Esther og hvorfor. Det er til gengæld også vanskeligt. Som spillet skrider frem bliver meningerne mere tvetydige, og det er derfor i høj grad spillerens opgave at tolke brevenes indhold. Fragmenterne hænger ikke sammen i en kronologisk forstand, og de afspilles tilsyneladende tilfældigt fra spil til spil, hvilket kan føre til forskellige narrative oplevelser.