Mega Man X iOS Anmeldelse

Meganedtur.

Prince of Persia Classic beviste for nyligt, at platformere godt kan fungere godt på iOS. Genren kræver præcision og føling, og det er ikke altid det, man får med en touchscreen, men det er tydeligt, at mange udviklere efterhånden ved, hvordan det skal gøres. Og er der nogen, der burde vide en masse om dette, så er det da Capcom, som har været med helt fra firserne med kæmpeklassikere som Ghosts'n Goblins, Strider, Bionic Commando og så selvfølgelig Mega Man.

Mega Man X er det første 16-bit Mega Man-spil, som oprindeligt udkom til Super Nintendo i 1993. Spillet var et forsøg på at puste nyt liv i den efterhånden temmelig ensformige klassiske serie, og det lykkedes. Spillet fik fremragende anmeldelser, og serien fik i bedste Capcom-stil hele 10 fortsættelser. X byggede videre på seriens klassiske hop-og-skyd-gameplay ved at introducere nye figurer, walljumps, dashes og en lang række opgraderinger til Mega Man. Det grundlæggende design er dog det samme: Du skal gennemføre en bane og slå en slutboss, hvis våben du derefter kan bruge til at klare den næste. Konceptet holder stadig, men det gør denne version desværre ikke.

1

Allerede ved første øjekast er der noget galt, når man starter spillet. Grafikken er opdateret til HD, men det ser bare ikke godt ud.

Allerede ved første øjekast er der noget galt, når man starter spillet. Grafikken er opdateret til HD, men det ser bare ikke godt ud. Det virker som en halvamatøragtig kalkering af originalen, og både animation og scrolling er underligt upræcis og ikke ordentligt flydende. Det gør det svært at time sine bevægelser godt, men værre er det, at selve styringen også halter gevaldigt. Det endelige søm i ligkisten er dog det digitale d-pad, som simpelthen ikke reagerer hver gang. Det er mig totalt uforståeligt, hvordan dette er sluppet igennem Capcoms kvalitetskontrol, og det ødelægger hele spillet på sit mest grundlæggende niveau. Og det er synd, for Mega Man X er i virkeligheden et rigtigt solidt spil, og et af de bedste eksempler på en platformer fra 16-bit dagenes storhedstid.

Det havde været underholdende at forsøge at klare alle banerne og de mange indlagte udfordringer og Game Center-achievements, hvis bare selve spillet havde fungeret, men det er desværre umuligt for mig at slippe følelsen af at spille noget, der er designet med venstre hånd. Og så er der den indlagte mulighed for bare at købe alle våben og opgraderinger for rigtige penge... Jeg ved ikke, om det får mig til at lyde alt for sur og gammel, men det er og bliver altså noget pjat i et spil, der handler om at være god nok til at optjene disse ting selv. Man kan jo så også bare vælge at lade være, men så har jeg jo ikke mere at brokke mig over, og det ville jo være tragisk.

Mega Man X til iOS er en skamplet på seriens historie, som fortjener at blive glemt hurtigst muligt. I stedet for denne tarvelige fadæse, som er baseret på en version fra 2007 til japanske mobiltelefoner, skulle Capcom have givet os en emuleret version af originalen, eventuelt opgraderet til HD-grafik, eller også skulle de have valgt det ganske udmærkede remake, Maverick Hunter X, som udkom til PSP. Denne omgang hakkende grafik og hjernedød styring er i hvert fald ikke pengene værd.

3 / 10

Læs om vores karaktersystem Mega Man X iOS Anmeldelse Jonatan A. Allin Meganedtur. 2012-03-19T09:33:00+01:00 3 10

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!