SSX Anmeldelse

SSX eller S-S-EKS?

Nogle gange stopper en spilserie fuldstændig uventet. SSX var en af mine absolutte yndlingstitler til PS2, og efterfølgeren SSX Tricky er ganske enkelt et af de bedste ekstremsportsspil, der nogensinde er lavet. SSX 3 formåede at holde kadencen, men med det fjerde spil i serien, SSX On Tour, gik der noget galt. On Tour er ikke et dårligt spil, men charmen var ikke længere til stede. SSX levede på sin farverige, sprudlende stil, men On Tour forsøgte at bringe et lidt mere realistisk og 'street' look ind, og det holdt efter denne anmelders mening ikke rigtig. Siden da er det kun blevet til det udmærkede, men heller ikke synderligt inspirerende SSX Blur til Wii i 2007. Reaktionen udeblev, spillet floppede, og nu er der gået fem år siden vi sidst så noget til den ultimative snowboardfantasi. Det er synd, men heldigvis har EA valgt at give de vilde løjper en chance til med et reboot, der ganske enkelt hedder SSX.

Min første reaktion på annonceringen af spillet var stor glæde, som dog hurtigt blev afløst af en vis tilbageholdenhed, da de første screenshots kom frem. Der var tydeligvis ikke tale om et nyt Tricky. Spillet havde heller ikke det grungy look fra On Tour, men fremstod i stedet en smule kønsløst og overraskende seriøst og nedtonet. Det færdige resultat er heldigvis en hel del mere uregerligt, men vi er helt klart trådt ind i en ny æra, for dette er ikke din morfars SSX.

SSX - Gameplay trailer

Denne gang er der fokus på historien. I de gode gamle dage stod SSX for Snowboard Super Cross, men denne gang har EA bestemt, at det pludselig er navnet på dit hold af snowboardeksperter og står for Snowboarding, Surfing og Motocross. Der sidder man som gammel fan og klør sig i nakken, men nye spillere vil nok ikke studse. Til gengæld er historien en sørgelig gang miskmask, som spillet sagtens kunne have klaret sig uden. Hver figur har nogle overdrevne baggrundshistorier, som tydeligvis skal stille som op som ekstreme figurer, men de er ubehjælpeligt fortalt med dårligt tegnede stillbilleder i amerikansk tegneseriestil. Det eneste, der holder, er, at du som leder af Team SSX skal kæmpe mod et andet hold om at være den første, der gennemfører 9 ekstreme ruter ned ad forskellige bjerge, kaldet Deadly Descents. Hver bjerg har en række indledende ture, og til sidst skal man altså tackle snowboardspillenes svar på en slutboss. Men det vender vi tilbage til.

Som i de gamle spil kan man enten køre ræs eller deltage i trickkonkurrencer. SSX har altid udmærket sig ved at skrue vildt op for urealismen, og det nye spil er ingen undtagelse. Du kan snildt nå at lave syvdobbelte saltoer med tidobbelt skrue og fem forskellige tricks på et af de store hop, og det er også muligt at grinde på kilometervis af bekvemt placerede metalstænger på de uregerlige løjper. Denne gang kan du hoppe i en vingedragt, som gør det muligt at flyve i kortere perioder, og visse af ruterne kræver udpræget brug af denne feature. Du optjener penge efter succesfulde løb, som kan bruges til at købe bedre udstyr, som kan få dig ned til bunden af bjergene i ét stykke. Ud over vingedragter kan du også investere i ishakker til kørsel på glatte sektioner, federe outfits, bedre boards, beskyttende dragter mod kollisioner eller endda iltmasker, til når banerne bliver rigtig vilde.