Street Fighter X Tekken Anmeldelse

Hold dine venner tæt, men dine fjender tættere.

1

Sagat X Steve.

Street Fighter og Tekken har været bitre rivaler i over 20 år. Mange skolegårde har genlydt af iltre diskussioner omkring, om Ryu var sejere end Kazuya, om 2D var federe end 3D, og om Chun-Lis lår ikke var bredere, end Pauls hår var højt. Sådan var det i hvert fald for mit vedkommende. Fightingserierne fyldte rigtig meget. Selv spillede jeg Street Fighter II på min Mega Drive til mine fingre bogstavelig talt blødte, og jeg husker tydeligt, dengang min kammerat smadrede sine briller og næsten tog livet af sig selv i forsøget på at imitere Yoshimitsus krumspring fra Tekken 2.

Men hele tiden nagede tanken: Hvilken serie VAR den sejeste? Capcom og Namco har i skrivende stund, årtier efter at min Mega Drive røg i kælderen og min kammerat blev (relativt) fornuftig familiefar, valgt at give os chancen for at finde ud af det. Der kommer to spil, som sætter de legendariske fightingmandskaber op mod hinanden, og det første er nu landet fra Capcoms hånd, og der er virkelig tale om en tændersmadrende uppercut til konkurrenterne, trukket hele vejen nede fra gulvet og sat direkte på kæben med et pulveriserende, blodsprøjtende og meget tilfredsstillende brag. Spillet hedder Street Fighter x Tekken, og er du fightingfan, så skal du læse videre.

Street Fighter X Tekken - Trailer [Gamescom 2011]

Før du stiller spørgsmålet, så tillad mig at svare. Det er det, vi fightingspillere kalder "yomi", evnen til at forudsige andres handlinger. Årevis af knaptrykkeri har gjort mig i stand til at læse tanker, så her kommer punchlinen. Det hedder Street Fighter CROSS Tekken. Ikke "versus" eller "X". Yoshinoro Ono fra Capcom og Katsuhiro Harada fra Namco Bandai ville åbenbart understrege, at de to spilgiganter her ikke kæmper ondsindet mod hinanden, men at der er tale om en mere venskabelig crossover. Det er man bestemt ikke i tvivl om, når spillet går i gang, for alle Tekken-figurerne er fyldt med charme og glimt i øjet, og de er alle som én tilpasset Street Fighter-motorens spillestil. Det er helt sært at vende tilbage til et spil i den rigtige Tekken-serie efter at have spillet Cross, for Namcos eget design virker pludselig meget klinisk og goldt i sammenligning.

Nu siger jeg Street Fighter-motoren, men at kalde dette spil for Street Fighter er lidt som at kalde Nicki Minaj velklædt. Vi kan kun blive enige om "-klædt"-delen, og nogle gange må selv denne definition smide håndklædet i ringen. Cross er et spil med noget mere vanvid og spruttende livsglæde end det teknisk stramme Street Fighter IV, men vi er heller ikke ude i spilverdenens svar på kødkjoler og hyperaktivt vanvid, for det er der allerede rigeligt af i Marvel vs Capcom 3. Ono og hans team har klogt valgt at satse på at skabe et spil, som giver det bedste fra begge verdener, og det er også bydende nødvendigt, hvis Ryu, Kazuya og resten af persongalleriet ikke skal slås ud i første runde i vores dages oversvømmede marked for fightingspil.