Prince of Persia HD iOS - Anmeldelse

Så skal der røres ved prinsen.

Jordan Mechner startede sin lange, men ikke specielt produktive spildesignerkarriere med spillet Karateka til Apple II i 1984, men hans store gennembrud kom først med Prince of Persia til samme platform i 1989. Spillet om den persiske prins, der måtte gennem 13 udfordrende baner for at redde sin elskede prinsesse fra den onde vizir Jaffar, blev til gengæld et ikonisk megahit. Siden da er det, mærkeligt nok, kun blevet til Prince of Persia 2, The Last Express og Prince of Persia: The Sands of Time, men Mechners karriere kan ikke siges at have været dårlig, for den indeholder to at de spil, der har overrasket mig mest. The Sands of Time overrumplede mig totalt med evnen til at spole tiden tilbage, og jeg glemmer aldrig første gang, jeg så det i aktion på E3-messen i 2003. Men jeg var endnu mere overrumplet over originalen, der med sin flydende animation var lysår foran stort set alt andet, jeg havde set i 89. Det er dog ved at være små 23 år siden, så spørgsmålet er, om Mechners original stadig holder den dag i dag. Der er tidligere udkommet en retro-version af spillet til iOS, som ikke blev modtaget særlig godt, men nu har Ubi Soft begavet os med en HD-version, der er en mere eller mindre tro kopi af Prince of Persia Classic, som blev udgivet til XBLA i 2007. Denne gang hedder det Prince of Persia Classic HD, og vi har iført os posede bokser og langt garn for at se, om det stadig holder.

Prince Of Persia Classic HD - Gameplay

Den største wow-faktor ved det første Prince of Persia var animationen. Mechner brugte filmoptagelser af sin lillebror David til at skabe prinsens bevægelser i spillet via en teknik, der kaldes rotoscoping. Nu skriver vi dog 2012, og gammeldags animationsteknikker er ikke længere specielt imponerende, men denne version af spillet ser nu alligevel ikke tosset ud. Grafikken er nu i 3D, og animationerne er blevet mere sammenhængende, men man kan stadig ane lillebror Davids bevægelser fra originalen, og det er meget tydeligt, at udviklerne ville være tro mod kildematerialet. Man kan stadig mærke, at spillet er opbygget efter prinsens skridtlængde (jaja, grin bare). Hvis man f.eks. løber mod noget, som man skal hoppe over, vil prinsen først kunne hoppe der, hvor han rent faktisk kan tage afsæt.

Det føles en smule gammeldags, men det betyder ikke, at det er dårligt. Det er faktisk rart at have en figur med lidt tyngde, og det viser sig, at styringen passer rigtig godt til iPad. Ubi Soft har ramt en rigtig god balance mellem præcision og følsomhed, og vi så gerne, at andre platformsspil til iPad lærte af det. Spillet er stadig lidt af en udfordring, og du vil formentlig ende som sis kebab på særdeles ubekvemt placerede pigge i bunden af en faldgrube utallige gange. Af og til skal der også kæmpes mod modstandere, og det foregår med et simpelt angrebs/blokeringssystem. Her mødte jeg også min alt for tidlige død flere gange, men måske skyldes det manglede evner snarere end sværhedsgraden, for systemet fungerer fint og enkelt.

Ønsker du lidt mere udfordring, er det også muligt at spille Time Attack, hvor prinsessen skal reddes på under 60 minutter, og er det ikke presset nok, så er der også Survival, hvor timeglasset ligeledes står på de 60, men hvor du samtidig kun har ét liv. Så er der også lagt i kakkelovnen til de hardcore. Og så er der prisen; sølle 12 kr. Selv om Prince of Persia har mere end 20 år på bagen, så føles det stadig friskt, og denne iOS-version er bestemt denne beskedne sum værd, og mere til.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Prince of Persia HD iOS - Anmeldelse Jonatan A. Allin Så skal der røres ved prinsen. 2012-03-12T10:46:00+01:00 8 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!