Mass Effect 3 Anmeldelse

Modigt modangreb.

Det er ret præcist to år siden, vi så på det anmelder roste Mass Effect 2, og med den netop ankomne 3'er, er trilogien komplet. Welcome back Commander Shepard.

Der er ikke noget der kan dele vandene som spil der grænser sig til at være interaktive film. Det var tilfældet da kontroversielle Heavy Rain ramte spilhylderne, og høstede roser blandt anmeldere, imens mange spillere følte sig snydt til at købe et spil, hvis gameplay begrænsede sig til en rystebevægelse med controlleren hver halve time. Og det har været tilfældet med de tidligere Mass Effect titler, hvor cutscenes og lange dialoger, fylder mindst lige så meget som aktiv spilletid.

Alle sci-fi nørder vil dog være enige om, at Mass Effect 2 havde en fantastisk historie at fortælle, og alene på den baggrund, har der været rigtig stor hype op til udgivelsen af den store finale.

I Mass Effect 3 er historien uendelig simpel, og samtidig uendelig kompliceret. Shepard har kæmpet en kamp for at advare de ignorante politikere, om de onde "Reapers" ankomst, men lige lidt har det naturligvis hjulpet. Ingen er derfor forberedte, da angrebet på universet starter, med en mere eller mindre total ødelæggelse af kære moder jord, hvor spillet forresten samtidigt tager sin begyndelse.

Mass Effect 3 - Against All Odds

Shepard bliver sat i spidsen for at koordinere et modangreb, og det betyder naturligvis masser af kampe på forskellige planeter, og massere af politisk arbejde, for at overbevise de forskellige racer om nødvendigheden ved at hjælpe - en opgave der skal vise sig ikke at være helt så lige til, som den måske burde være.

1

De sjoveste kampe er imod de største fjender.

Undervejs på dine missioner, bliver du løbende introduceret for flere af de karakterer du kender fra Mass Effect 2, og har du startet 3eren med et importeret savegame fra 2eren, vil du endda have mulighed for at bygge videre på de relationer du har opbygget derfra. Det betyder at to spillere sagtens kan spille Mass Effect 3 på samme måde, og opleve at de karakterer de møder undervejs, enten ikke opfører sig ens, eller måske slet ikke er de samme. En god detalje, der dog ikke ændrer den overordnede storyline, og som, til stor skuffelse for mange, ikke får indflydelse på, hvordan spillet endeligt slutter.

De personlige forhold spiller dog en stor rolle igennem hele Mass Effect 3, og hvor sidste udgave af spillet, havde en dyster stemning på baggrund af de mystige collectors, opstår den dystre stemning i Mass Effect 3, på grund af hovedpersonernes følelsesmæssige reaktion på Reapers angreb, og de store tab af menneskeliv der er som følge af dette. Netop tabet af liv, bliver dog en lidt bizar størrelse at forholde sig til undervejs, og det er faktisk min største anke, ved en ellers gribende fortælling.