I Am Alive Anmeldelse

Gennem postaopkalysens støv og murbrokker.

Følelsen at være alene er ret svær at fange på spil, især i disse tider, hvor spil nærmest ikke kan have højoktane actionsekvenser nok. Selvom man sidder alene dér i stuen, med netstikket ude af konsollen, lyset dæmpet, telefonen på lydløs og seneste store udgivelse, så føler man sig sjældent helt alene i kraft af selve oplevelsen, som spillet formidler. Ensomheden er dog uomtvisteligt vedvarende i det postapokalyptiske I Am Alive fra Ubisoft Shanghai og det nu hedengangne studie Darkworks.

I Am Alive handler om en mand, der vender tilbage til sin hjemby for at lede efter sin kone og sit barn, efter en uspecificeret katastrofe har svøbt verden, som vi kender den, i tætte askeskyer. Haventon, en fiktiv amerikansk by, danner baggrund for hele spillet og er samtidig en skræmmende vidnesbyrd på menneskets dyriske natur i situationer, hvor mulighederne for overlevelse er få.

Kun udstyret med et videokamera, der bruges til at fortælle historien i kraft af små videoklip, der optages undervejs, som historien afvikles, står vores hovedperson over for at skulle bevæge sig ubevæbnet og alene gennem den øde by. Helt øde er den ikke, for Haventon har små klumper af overlevende rundt omkring i byen - nogle kæmper for at overleve med de få midler, der er at finde i ruinhoben, mens andre, mere skrupelløse individer lever højt på Darwin's magnum opus kogt ned til den kendte sætning; kun de stærkeste overlever. Hurtigt møder han en lille pige blandt cementblokkene, og med hende en ledetråd til andre overlevende i Haventon, der kan hjælpe ham med at finde sin familie igen.

I Am Alive - Encounters trailer

I Am Alive skifter mellem udforskning af Haventon i lav sigtbarhed, klatren rundt på højhuse langt over den hærgende askestorm og indendørs søgen efter ressourcer. Et dynamisk kort opdateres efterhånden, som du bevæger dig rundt i områderne, og afslører hvilke steder, der er blokerede af dybe revner i vejen, improviserede vejspærringer eller nedstyrtede cementblokke fra de nærmeste bygninger samt de genveje henover, under eller omkring forhindringerne, du nu støder på. Dit nuværende mål er også markeret på kortet, og selvom spillet giver plads til en vis grad af udforskning, så er det i det store hele meget lineært og guider dig på den rette vej, hvis du forsøger at afvige for meget.

Livet for de få overlevende, der er blevet i Haventon efter katastrofen, gøres ikke nemmere af de klynger af bevæbnede mænd, der hærger gader og stræder. Her kommer I Am Alives kampsystem ind i billedet, og der tegnes ikke noget rosenrødt glansbillede af en enkelt, overlegen kriger, når der er sammenstød i spillet. Typisk støder du ind i flere modstandere ad gangen, og det er stort set kun list og strategi, der vil kunne redde dit liv. Er du ikke synligt bevæbnet, vil en fra gruppen konfrontere dig, mens de andre kommer med tilråb, og med en hurtig bevægelse sørger din machete og overraskelsesmomentet for, at der er én modstander mindre at tænke på.