Microsoft Flight Anmeldelse

Gratis take-off.

1

Den flyvende Nissan Micra: Icon A5.

Civile flysimulatorer har jo i bund og grund altid været lidt kedelige. Det kan lyde fordomsfuldt men det kommer fra en mand der har ejet alle inkarnationer af Microsoft Flight Simulator (MFS) siden begyndelsen af halvfemserne og fløjet flere jetpassagerfly end jeg kan huske. Okay, jeg har aldrig fløjet en jet tværs over Atlanten i MFS, men jeg fløj engang en to motorers turboprop fra København til Inverness i Skotland, med radio navigation og hele pivtøjet, blot for at opdage at Inverness lufthavnen, som bare var en grå blob, lå op af en bakke og derfor var umulig at lande på.

Nu skal man ikke misforstå noget: jeg er hardcore med de hardcore, jeg flyver DCS A-10C, ved hvordan CDU'en fungerer, hvordan man sender sine SPI data til wingmanden og hvor man taster GPS data ind i en JDAM. Der er nok at se til i cockpittet på en A-10'er. Og det er netop fordelen ved militære flysimulatorer - der er altid noget at lave; bunkere der skal prikkes med laserstyrede bomber, infanteri der skal klyngebombes, Hinds der skal tages ned med Stingers, T-72'ere der skal smadres med TV styrede og/eller IR Mavericks.

Det er der ikke i civile flysimulatorer. I forhold til militære simulatorer, er en civil flysimulator rent samlebåndsarbejde på en fiskefilet fabrik i Hirtshals. Det er ensformigt, monotont arbejde. Og det er jo, lad os bare indrømme det, lidt træls. Min flyvetur til Inverness, for eksempel, tog tre timer og jeg husker stadig følelsen da jeg fandt ud af at den fordømte lufthavn simpelthen ikke var der.

Microsoft Flight Simulator - Launch trailer

Microsoft Flight er, blandt flightsimmere, den mest kontroversielle udgivelse i lang, lang tid. Microsoft har tilladt sig, ikke bare at pille, men sparke alle grundkoncepterne i den tredive år gamle Flight Simulator serie fuldstændig rundt på gulvet, eller, måske nærmere, op i luften. Betalingsmodellen er forandret, spillet kommer med en gratis grundudgave, eller demo, mens alle add-ons fremover skal købes gennem Windows Live Marketplace. Allerede i sidste uge var der pavlovske tårer i øjenkrogen her på sitet over at moddere og de mange tredieparts leverandører af indhold er sat uden for døren, men hvordan ser det ud nu, en lille uge senere og mange timer i luften over Hawaii senere?

Til min egen overraskelse har jeg haft det sjovt. Rigtig sjovt faktisk. Jeg kan lide det. Jeg kan lide aerocache-legen, jeg kan lide de mange små missioner og jeg kan lide alle de achievements jeg hele tiden får. Jeg kan lide landings udfordringerne, det giver mig en dyb følelse af tilfredsstillelse når spillet smider mig ind over en grusbane på Maui og beder mig lande en Mauler med 19 knobs krydsvind. Og det giver mig et adrenalin sus når load skærmen helt overraskende, og lige efter at jeg havde skrevet i mine noter at Microsoft Flight lige nu er en VFR simulator, starter jeg op for 'landing challenge nr 6' i RV-6 flyet og bliver mødt med tæt tåge og en kortfattet skriftlig besked på skærmen om at landingsbanen i Lihua lufthavnen ligger på 350 grader, at den er i 152 fods højde og at jeg skal lande med ILS. Følelsen svarer til at få kaffe ind i munden når man tror det er cola. Landingen lykkedes. Med nød og næppe og svedige håndflader. Ja, til min egen overraskelse kan jeg lide det hele; det er som en Michelin kok der i moden alder opdager at han kan lide skumbananer. Det føles helt forkert, men sådan er det altså.

Kommentarer (3)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!