Alan Wake's American Nightmare Anmeldelse

På afveje i Night Springs.

1

Du kører ned af en mørk landevej. Du drejer ind på en vej, der ikke er markeret på dit kort, og finder ud af, at du er kommet til… Night Springs.

Alan Wake vender tilbage i Alan Wake's American Nightmare, den nyeste installation i Remedy's gyser / tv-inspirerede franchise. I denne omgang er Alan Wake dog ikke fanget af mørket, som han var i Bright Falls. I hvert fald ikke på helt samme måde. Her er der tale om en tur til Anywhere, USA - også kendt som Night Springs. Byen Night Springs er Alan Wake's svar på kult-serien The Twilight Zone.

Netop som i det første Alan Wake er der lånt på bedste vis fra tv-verdenen. Det viser sig nemlig, at Alan Wake i sit forsøg på at slippe fra mørket i Bright Falls næsten har formået at bryde ud til den rigtige verden igen.

Han er dog blevet fanget i Night Springs - gyserserien han selv var forfatter på, før han blev en succesfuld forfatter. The Dark Presence er blevet skiftet ud som skurk, men Mr. Scratch virker nu egentlig også meget godt.

Der er ikke så meget at fortælle om rent gameplaymæssigt - American Nightmare har samme slags gameplay som i det originale Alan Wake, og det virker lige så godt, som det gjorde i det første spil. Dog har Remedy fundet på nogle nye fjender, som gør, at man skal tænke i andre baner, end man gjorde i det første Alan Wake. Der er tale om variationer over, hvordan fjender virker og angriber, og det virker alt sammen udmærket.

Alan Wake's American Nightmare - Trailer

Selve Story Mode i American Nightmare er gedigen. Som vi kunne skrive om tidligere på året, varer det et sted mellem 4 og 5 timer. Story Mode kan enten strækkes lidt længere - eller gøres lidt kortere - alt efter hvor meget du går efter at finde de tabte sider, som ligesom i det første Alan Wake er en del af spillets mål. I modsætning til 1'eren er der kun få sider, der absolut SKAL bruges for at komme igennem Story Mode. I American Nightmare unlocker du muligheden for at åbne våbenkasser rundt omkring alt efter hvor mange sider, du har fundet.

Der er dog ligesom i 1'eren god grund til at jagte de manglende sider. Man får interessante ting at vide om figurernes gøren og laden, mens Alan Wake ikke er til stede, og muligheden for at unlocke våbenkasser med ekstra kraftige våben alt efter hvor mange sider, man har fundet. Remedy har (som vi tidligere skrev om) fundet interessen for at lave historiedrevne spil.