Gotham City Impostors Anmeldelse

Cosplay amok.

Vi har vel alle på et eller andet tidspunkt drømt om at sparke røv som Batman. Nogen af os har nok også drømt om en tilværelse som ultra-anarkistisk Joker. I Gotham City Impostors (GCI) får vi muligheden for enten at være det ene eller det andet. Imens Batman er ude at slås imod superskurke, trækker diverse Impostors i kostume - hvad enten det er for at lave kaos i Gotham, eller for at stoppe det.

Ideen med spillet er fed. Og der er en grund til at den virker; Det var såmænd en del af en historie i Batman-bladene på et tidspunkt. Der er nogle punkter, hvor GCI minder meget om spil som Monday Night Combat eller TF2. Team-baseret combat med masser af gakkede elementer, blandt andet. Selve ideen med Jokerz vs. Bats giver i det hele taget mulighed for at lave nogle meget spøjse features i et spil.

1

Grappling hook kills. Hvorfor bare dræbe din fjende, når du med en smule anstrengelse kan ydmyge dem samtidigt?

Her i GCI har man mulighed for at unlocke diverse stykker gear og abilities, så man kan få sin egen unikke class. Der er også mange muligheder for at bestemme. hvordan ens figur ser ud i form af kropstype (og ansigtstype), samt tøj. Når nu vi taler om alle mulighederne for at ændre på sin figur, så kan jeg lige så godt sige det med det samme: Det er en blandet fornøjelse.

Der, hvor det lykkes for TF2 at slippe af sted med det gakkede og med en masse forskellige klasser, som man kan spille, er dette: Hver klasse er fuldstændig ikonisk designet, så det til hver en tid er muligt at se hvilken slags fjende, man har med at gøre. Det er derfor også ret nemt at regne ud hvad, hvilke klasser kan i TF2.

GCI lider lidt under dette; Det er ingen garanti, at den store, næsten Bane-agtige, Joker foran dig er en langsom padde med et eller andet simpelt våben. Samtidig er der heller ingen garanti for, at den nydelige lille letpåklædte Bat-kvinde foran dig ikke kan klare mere i form af fysisk afstraffelse end ham den store Joker.

2

Score Kaj år 2012: Kvinder, vær beredte!

Det er f.eks. først, når du skyder på dine fjender, at du kan se om de har unlocket ekstra armor, som altså gør en hel del for overlevelsesevnerne. Når man skyder på fjender med body armor, vises den mængde skade, du gør, nemlig med en anden farve i interfacet. Det gælder som regel, at de store kropstyper kan overleve flere skud end de små kropstyper, men jeg har stadig erfaret, at 1v1 kampe er endt med, at jeg døde først, på trods af at jeg nåede at tømme min SMG for ammo lige i fjæset på min fjende, inden han overhovedet skød på mig.

Derudover er der andre problemer med balance i GCI; Der er nemlig en tendens til, at våben som f.eks. sniper rifler eller shotguns giver One Shot Kills™. Dette gør, at det føles næsten overflødigt at vælge at spille som Medic klassen (eller bare unlocke det "våben", der gør, at du kan heale dine venner). Man skal nemlig være hurtigt ude, for at det gør en forskel, om man healer eller ej, og hvis ens makker først er død, og man selv står med megafonen (Healer-våbenet, for det giver mening) ude, så kan man godt regne med en hurtig tur til respawn point'et.