Call of Cthulhu: The Wasted Land Anmeldelse

Turbaseret rollespil på iPad i Lovecrafts navn.

2

Red Wasps turbaserede RPG foregår under 1. Verdenskrig i forfatteren H.P. Lovecrafts geni-gale univers.

Der ligger enorme mængder uudnyttet potentiale i Call of Cthulhu-licensen. H. P. Lovecrafts historier om enorme, ældgamle væsener, der ligger i dvale og blot venter på at stjernerne står rigtigt, er slet ikke blevet udforsket til fulde. Spil som Call of Cthulhu: Dark Corners of Earth og Prisoner of Ice er nærmest ikoniske klassikere inden for digitale spil og en helt speciel form for horror, der leger med de mørkeste afkroge af sindet. Desværre er der meget langt mellem spillene, men det kan en tur på Apples app-store heldigvis klare.

Call of Cthulhu: Wasted Lands er et turbaseret spil til iPad, som foregår under 1. Verdenskrig. En lille trup soldater opsøges af en afsides gren af den britiske efterretningstjeneste, som afslører, at der foregår okkulte eksperimenter bag de tyske rækker. Nogle tyske videnskabsmænd har leget med kræfter, der burde være forblevet sovende, og den lille håndfuld mænd må kaste sig ud i drabelige kampe med levende døde, tyske okkultister og væsener så frygtelige, at de efterlader permanente ar på sindet.

Systemet, der ligger bag Wasted Lands, er et simpelt rollespilssystem, hvor hver figur har seks hovedkarakteristika, såsom styrke og intelligens, samt ti evner fordelt på spillets forskellige våben, førstehjælp, brug af gasmasker og selvfølgelig Cthulhu Mythos. På hver eneste bane kan der optjenes erfaringspoint, der kan bruges efterfølgende på at hæve de forskellige evners niveau på en skala fra 1-100. Alle figurer bruger af den samme pulje, så vil man skabe én eller to supersoldater, er det bestemt muligt - men et balanceret hold er klart at foretrække. Gameplaymæssigt består hver bane typisk af tre mål, der først afsløres, når det forrige er nået - og består typisk af at nå til et særligt punkt i banen, holde fjenderne på afstand i 5 ture eller lignende. Desværre er det ikke udpræget dybt, og mange af evnerne er ret begrænsede i forhold til deres brug - men alligevel strengt nødvendige i adskillige situationer.

3

Nu kan du endelig røre ved en Cthulhuid.

Wasted Lands kan desværre ikke hamle op med andre spil i samme genre. Titler som Jagged Alliance og XCOM: Enemy Unknown har uden tvivl inspireret udvikleren Red Wasp, men der er et stykke op til kvaliteten på disse klassiske titler. I det store hele er Wasted Lands meget forsimplet - der er ikke noget egentligt mellemspil mellem banerne, hvilket er synd, da det kunne have hævet spillets niveau betragteligt. Istedet er den største fokus på banerne, og designet af disse er nogle gange et frustrerende bekendtskab. Tit og ofte skal man være enormt forberedt på, hvad der skal ske. Nogle områder af banerne er for eksempel spærret af giftgas. Det er ikke noget problem for en velforberedt spiller, der har købt gasmasker til hele sit hold - men da evnen til at trække været gennem en gasmaske tilsyneladende afhænger af erfaring, risikerer man pludselig at stå i en situation, hvor man er nødt til at trække to af mændene gennem et gasfelt, hvor det kun er den ene, der kan komme uskadt igennem. Når der så på den anden side står nogle monstre og venter på nemme ofre, så indbyder situationen til en god gammeldags omgang rage quit og en iPad, der flyver mod den nærmeste hårde overflade.

Nogle evner er meget vigtigere end andre, og det kan næsten ikke betale sig at fokusere på andet end en lille håndfuld af dem, hvilket gør hele systemet redundant. Der ligger som sagt rigtigt meget potentiale i hele Call of Cthulhu-universet, men det er ikke Wasted Lands, der bliver spillet, der understreger dette. Det virker snarere som et turbaseret spil, der har fået universet trukket ned over sig, og der snubles adskillige gange i et forsøg på at følge mytologien i Lovecrafts historier - et forsøg der resulterer i nogle besynderlig og kluntede designvalg. Er man fan af universet og turbaserede spil, så er det bestemt til at holde ud, og et egentligt hæderligt forsøg. Alle andre vil sandsynligvis miste tålmodigheden.

6 / 10

Call of Cthulhu: The Wasted Land Anmeldelse Jacob Herold Nielsen Turbaseret rollespil på iPad i Lovecrafts navn. 2012-02-13T10:21:00+01:00 6 10