Mario Kart 7 Anmeldelse

Bremsespor og bananskræller.

1

3D skærmen bruges til selve spillet, mens den trykfølsomme nederste skærm bruges som kort over banen, så du nemt kan holde øje med modstandernes placeringer. Nogen videre brug af 3DS'ens øvrige kreative funktioner byder spillet ikke på. Udover valgfri 3D effekt naturligvis.

Det mest i øjnefaldende ved Mario Kart 7 er syvtallet, der slår fast, at Mario og Co. har fræset rundt i go-karts i hele syv spil siden debutten i 1992 med Super Mario Kart til Super Nintendo. Det er alligevel en hel del udgivelser, og med det markante syvtal in mente kunne man godt blive narret til at tro, at der er sket kvantespring siden seriens spæde start, men det er langt fra tilfældet. Mario Kart er stort set det samme dengang som nu med minimale ændringer. Mario Kart er og bliver Mario Kart, hvilket givetvis vil tilfredsstille de mest trofaste fans, der vil have rokket lige så meget ved Mario Kart traditionerne som ved risalamanden til jul, men for den mere krævende og kræsne gamer vil Mario Kart 7 være for lidt og for dyrt.

Der er ingen tvivl om, at det grundlæggende gameplay i Mario Kart 7 er lige så charmerende, som det altid har været. De simple go-kart ræs, der med farvestrålende visuel flair og en god mængde 'powerups' viser Mario og Co. fra deres mest drilske sider, er børnevenlig underholdning, alle kan forstå, men mens selve Super Mario spillene de senere år har gennemgået en evolution i spildesignet med de mesterlige Super Mario Galaxy spil, der bogstavelig talt har vendt Mario-dogmerne på hovedet, så nægter Mario Kart serien at køre væk fra vante veje. 7'erens introduktion af svævevinger og enkelte undervandsbaner føles langt fra som velovervejede tiltag, der udfordrer det fundamentale gameplay, men mere som letkøbte gimmicks, der skal adskille dette syvende kapitel bare en lille smule fra alle de andre spil i serien.

2

Du kan også spille som din Mii-karakter, hvilket er temmelig uinteressant. Er der noget Mario Kart 7 mangler i forhold til tidligere spil i serien, så er det et stort udvalg af karakterer. Hvor er f.eks. Waluigi, Diddy Kong eller Baby Mario?

Kort sagt er der for lidt på spil i Mario Kart 7, der forbliver bag nostalgiens trygge rammer og serverer børnevenlig go-kart racing uden de mindste svinkeærinder og overraskelser. Men at byde på den stort set samme simple spiloplevelse i dag som i 1992 er for uambitiøst. Vi lever i en tid, hvor enhver smartphone har adgang til apps med Mario Kart kloner til stort set ingen penge. Netop derfor burde et fuldfedt 3DS spil som Mario Kart 7 til omkring 400 kr. diske op med mere innovativ valuta for pengene, end tilfældet er. Selv baneudvalget er et 'blast from the past', idet halvdelen af banerne er hentet fra tidligere Mario Kart spil. Fint for fans, der elsker at mindes de gode gamle dage, eller helt nye spillere, men objektivt set, er det for nemt bare at dykke ned i arkiverne, når der skal designes et spritnyt spil.

Igen: Omkring 400 kr er for høj en pris for en hyggelig søndagskøretur ned af mindernes boulevard. Overrask Nintendo, overrask?! Jeg siger ikke, at Mario Kart skal rykke sig fuldstændig fri af de traditionstunge rødder, men efter tyve år og syv stort set ens spil går det simpelthen for langsomt med udviklingen, og hvis der ikke sker et radikalt gearskifte, forudser jeg om få år et gangstativ-Mario-Kart spil, der tøffer afsted med nøjagtig samme ufarlige målsætning.

Mario Kart 7 får et 6 tal, fordi det har en kerne af nostalgisk charme, som Nintendo er mestre i, samt et gameplay, der til trods for manglende kreativitet fungerer, men spillet burde hedde Mario Kart Remade For 117. Gang, for mens syvtallet i titlen lokker med en forventning om spritnye hvinende dæk på vejbanen, så får vi endnu engang bare serveret velkendte bremsespor og bananskræller.

6 / 10

Mario Kart 7 Anmeldelse Martin Lennon Bremsespor og bananskræller. 2012-01-25T15:38:00+01:00 6 10