Star Wars: The Old Republic Anmeldelse

10 sider om alting i hele galaksen.

Endelig er BioWares MMO-tolkning af George Lucas' Star Wars-univers online og ved nogenlunde fuld vigør.

Godt en måned efter udgivelsen bringer Eurogamer Danmark her et bud på en dom over spillet via en række spørgsmål stillet til vores kombineret største Star Wars- og MMO-buffs, Janus Hasseriis og Mikkel Zangenberg.

Hvad er for dig at se den største revolution i SWTOR?

Janus Hasseriis: Det tager ikke mange levels, før man som spiller begynder at spekulere over: hvem er min figur, hvorfor gør han, som han gør. Med andre ord så har BioWare fået rollespillet i fokus, hvilket ellers har været temmelig fraværende i MMO'er traditionelt. Det skyldes en kombination af de klassiske dialogtræer, meget synlige konsekvenser af dine valg i form af Dark / Light Side points og Affection points hos din companion, samt selvfølgelig det meget omtalte stemmeskuespil til alle større missioner.

0

BioWare rammer den episke Star Wars stemming meget godt.

Mikkel Zangenberg: Det må helt klart være den meget mere story-drevne tilgang til spillet. Dermed ikke sagt at andre MMO'er mangler dybde eller historie. Det gør bare noget mere for mig som spiller, når der er indtalt voice acting, og man har valg indenfor missionerne. Det er stadig relativt lineært, men det er meget tilfredsstillende, når man f.eks. som Jedi vælger at lade en højt rangerende Empire officer leve i stedet for at dræbe ham, og man bagefter får brev fra The Republic Fleet om, at det var godt, at man ikke dræbte ham (da det var en Sith Lord's plan at starte krig på den planet over, at man havde dræbt ham officeren, hvis man havde taget det valg). Ens valg kan også afgøre hvilke ekstra rewards, man får fra taknemmelige quest NPC'er, efter man har klaret deres quests.

BioWare har talt meget for det individuelle eventyr, skræddersyet per klasse og per side mellem de to faktioner. Er det noget, man mærker påvirke måden at spille hver figur på, eller er det blot et lag til fordybelse og indlevelse?

Janus Hasseriis: Den helt konkrete måde at spille din figur på, altså hvor du står, om du bruger nærkamp eller foretrækker lidt distance, hvilke abilities du bruger og hvilke skill points du vælger, er løsrevet fra historien - det er i hvert fald svært at forestille sig, at en flink fyrs Sith, der vælger mange Light Side muligheder, vil lade være med at bruge sine bedste abilities ud fra et ønske om at rollespille sin figur. Men som nævnt er mulighederne for at rollespille din figur ganske gode, og i visse tilfælde er det rent faktisk muligt at dræbe en NPC, som ellers kan give én en mission.

Mikkel Zangenberg: Jeg har helt klart indlevet mig mere i min figurs historie. Det er nået til det punkt, hvor jeg på et tidspunkt har skyndt mig fra det ene sted til det andet, fordi quest NPC'en sagde, at det hastede. Det skal lige nævnes, at antallet af quests, der er timede, er minimalt. Det føltes bare rigtigt at skynde sig uden liiiige at klare en sidequest på vejen. Jeg har også valgt udelukkende Light Side options igennem levellingprocessen, da jeg ikke synes ,at Jedi Consular story'en passer til, at man er Dark Side (selv om man kan, hvis man vil). Rent combatmæssigt er der ingen forskel på, hvordan man spiller sin character, om det er light eller dark.

Kommentarer (9)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!