Batman: Arkham City Lockdown Anmeldelse

Var det noget med en Bat på din Pad?

Testet på iPad

Hvorfor er det så svært at lave spil om superhelte, uden at de bliver til det rene ynk? Man skulle ellers tro, at overmenneskelig styrke, usynlighed, paranormale kræfter, muterede kroppe og mentale evner lige var sagen til videospil, men ofte ender disse spil med at være forbløffende stereotypiske og uopfindsomme.

Ironisk nok er en af de superhelte, der har klaret sig bedst, en af dem med færrest kræfter. Hvis ikke Bruce Wayne havde været så stinkende rig, så havde han jo bare været et af de mere snævre indslag nede i fetich-klubben, men i stedet kender vi ham som nattens flagermusudklædte kindhestuddelende svar på Inspector Gadget, nemlig Batman.

Den gode læderlap har tidligere optrådt i solide spil til NES og SNES, og senest har Rocksteady løftet ham helt til spilverdenens højeste gotiske spir i Batman: Arkham Asylum og Arkham City.

Men hvad med de mobile Batman-fans? Her har Nether Realm Studios, som vi kender fra det nyeste Mortal Kombat, givet et solidt bud til iOS, i form af Batman: Arkham City Lockdown.

Batman: Arkham City Lockdown iOS-trailer

Spillet tager sin tydelige inspiration fra swipe-fightere som Infinity Blade, og det fungerer slet ikke tosset. I rollen som den latexbevingede hævner skal du kæmpe dig gennem Arkham City, en skurk ad gangen, for til sidst at stikke Jokeren nok håndmadder til at gøre hans ansigtsmaling regnbuefarvet. Der er med andre ord tale om en god gammeldags gang slåskamp, men med moderne styring.

Som i lignende spil afhænger dit angreb og forsvar af, hvordan du bevæger fingrene. Batman kan en række comboer, undvigelser og modangreb, og jo mere kreativ du er, desto flere erfaringspoint får du. Du kan stige i level og få adgang til nye evner og nyt udstyr, og her rammer spillet kernen af det sjove ved Batman. Den Unreal-baserede grafik er lækker at se på, og spillet holder hele vejen. Desværre er vejen meget kort. Spillet består af en lille håndfuld områder med ensformige modstandere, og på trods af en mere inspirerende boss hist og her, er selve underholdningen hurtigt overstået. Du kan gennemføre spillet flere gange på sværere niveauer for at få Bathulen fyldt med udstyr, men så er det også slut.

Arkham City Lockdown er et habilt bud på en god gang håndholdt underholdning i selskab med den flagermusudklædte hævner, men så heller ikke mere. Vi kunne godt have ønsket, at Nether Realm havde formået at skabe en smule mere variation i kampene og modstanderne. Hvorfor er der fx ikke mulighed for at kæmpe mod mere end én skurk ad gangen af og til, og hvorfor får Batman ikke lov til at bevæge sig lidt mere frit rundt? Vi gætter på, at der er lagt i kakkelovnen til en fortsættelse. Imidlertid byder spillet dog også på en del ekstramateriale i form af personbiografier, baggrundsbilleder og fulde udgaver af Arkham City-tegneserierne, som du kan låse op for. Du får altså ikke brug for at lyse flagermusetegnet op på nattehimlen for at straffe WB Games og Nether Realm for at give dig for lidt valuta for dine 36 kr.

7 / 10

Batman: Arkham City Lockdown Anmeldelse Jonatan A. Allin Var det noget med en Bat på din Pad? 2012-01-11T12:44:00+01:00 7 10