Tekken Hybrid Anmeldelse

Det er jo hele tre ting på én gang!

Namco Bandai er et meget mærkeligt firma, især når det handler om Tekken. Serien var tidligere et af firmaets største slagskibe. Mon der overhovedet findes ejere af den originale PlayStation, som ikke er i besiddelse af Tekken 3? I så fald har jeg ikke mødt dem. I de senere år er Tekken faldet lidt mere ud af rampelyset, men selv det seneste kapitel, Tekken 6, har været en storsælger, især i USA og Europa. Og så selvfølgelig Korea, hvor man kan skabe en hel karriere på basis af de bedste comboer.

Tekken startede i arkadehallerne, men siden Tekken 3 har det mest været et konsolspil i mine øjne. Det er dog ikke tilfældet i Namco Bandais optik. Firmaet insisterer hårdnakket på det japanske arkadesegment, som i typisk japansk stil lever i bedste velgående, fuldstændig på tværs af trends i resten af verden. Det betyder, at de mange millioner fans verden over, som IKKE har guldkort til en tilrøget arkadehal i Tokyo, pænt må vente. Og vente og vente og vente. Skrige lidt, græde lidt over alle de fede combovideoer fra Japan og Korea på YouTube. Og så lige vente et år eller to mere. I øjeblikket bruges ventetiden på at savle over den, sjovt nok, længe ventede efterfølger til kultklassikeren Tekken Tag Tournament. Spillet er vanen tro allerede at finde i arkaderne omkring Mt. Fujis smukke skråninger, men alle os konsolspillere uden for Japan har den sædvanlige røv at trutte i.

Noget tyder dog på, at nogen hos Namco Bandai har luret problemet efter små 15 år. Jeg sidder nemlig med det, som jeg kun kan tolke som den spilmæssige version af "undskyld ventetiden", nemlig en pakke med tre temmelig sære Tekken-produkter. Tekken Hybrid står der på æsken, men jeg er ikke helt sikker på, om titlen i virkeligheden skulle have været "Tekken Bastard". Der er nemlig tale om en meget spøjs blanding af tre mere eller mindre uafhængige produkter.

1

HD-opløsningen redder ikke Tekken Tag Tournament fra sit primitive look.

Først har vi en HD-version af det oprindelige Tekken Tag, som oprindelig ramte arkaderne i 1999 og fandt vej til PlayStation 2 i år 2000. Spillet udkom efter Tekken 3 som et spinoff, der satte alle seriens kæmpere op mod hinanden i tag battles, hvor man kan skifte mellem to figurer under kampe og i comboer. Spillet var meget populært og fik fantastiske anmeldelser i sin tid, men som det er tilfældet med mange andre 3D-spil, har det ældet ganske frygtelig dårligt. Jeg har spillet Tekken 5 og 6 så meget, at jeg nogle gange drømmer om juggles og frame data, og derfor er synet af Tekken Tag Tournament i HD i nutiden som at se sin bedstemor i lårkort og fuld krigsmaling. I forhold til de nye spil er den gamle klassiker direkte håbløs at se på, og det er svært at forstå pointen med spillet nu, ud over som en gimmick, der skal vise spillets historie til nytilkomne. Men nye fans vil rynke på næsen over den oldgamle grafik, den stive animation og de begrænsede moves, og gamle fans har allerede været der. Tekken Tag Tournament er dog stadig en stor kultklassiker, så for de hardcore er dette klart den definitive version af spillet. Det ændrer dog ikke på, at dets relevans i vor tid er forsvindende lille.