Professor Layton and the Spectre's Call Anmeldelse

Gåder i mørket.

Hershel Layton, bedre kendt som Professor Layton, er en travl mand. Foruden sit professorat på det fiktive Gressenheller-universitet i London rejser han verden tynd for at opklare livets store mysterier. En gentlemanenes Indiana Jones, altid med et kompliment ved hånde og med en manisk trang til eftermiddagste.

1

Visuelt er Professor Layton-serien i en liga for sig. Øst møder vest i en af branchens mest karismatiske stilarter.

Ved sin side har Layton sin altid nysgerrige og udfarende assistent Luke Triton, der mest af alt minder om en yngre udgave af TinTin, dog uden strithåret. Sammen er de et umage par, hvis særprægede venskab gemmer et mysterium af samme størrelse som dem, de flittigt løser i England og omegn. Så meget desto mere interessant, at fjerde spil i serien nu endelig kaster lys over deres fælles fortid.

Professor Layton and the Spectre's Call er kronologisk det første af de hidtil fire udgivelser, sat tre år forinden originalen The Curious Village. På dette tidspunkt kender Layton og Luke således intet til hinanden, men deres veje mødes snart. Spillet tager fat, da Layton modtager et råb om hjælp fra en gammel bekendt. Et kæmpemæssigt spøgelse huserer dennes hjemegn, den tågeplagede by Misthallery, og som den kammesjuk, Layton nu engang er, sætter han straks af sted for at hjælpe. Det leder Layton på sporet af et større komplot, bl.a. med hjælp fra en ung knægt ved navn Luke, der påstår at kunne forudse, hvor og hvornår spøgelset huserer.

Professor Layton and the Spectre's Call - Trailer

Herfra udvikler historien sig gradvist, som de to kommer tættere en forklaring. Som altid i Layton-regi starter fortællingen i det små, med skumle hændelser om natten og rygtesnak blandt landsbyens beboere, for senere at blive afløst af spektakulære scener, der stiller helt særlige krav til spillerens suspension of disbelief.

For nykommere kommer det givet som noget af en overraskelse, at hvad der ligner et minimalistisk Sherlock Holmes-eventyr pludselig udvikler sig til et Miyazaki-epos. Ikke desto mindre er det Level 5's lidt særprægede måde at fortælle på, og kan man leve med de overdrevne indslag, er også Spectre's Call solidt narrativt håndværk, der kender sine krimi-virkemidler fra start til slut.