En Hitmans død

Hvad kommer en canadisk Hitman til at betyde for IO?

"I simply asked him if he was making any money. Is that a criticism?"

- Arthur Miller, Death of a salesman - 1949

Det kom som noget af en overraskelse, da Square Enix i løbet af ugen kom med meddelelsen om, at de var I gang med at oprette et nyt studie I Montreal, og at dette studies første spil, ville være et Hitman spil.

Square Enix udlagde det selv som om, at de bare byggede ovenpå IO Interactives solide arbejde og IO's egen pressemedarbejder fik i et interview med Børsen om sagen, nærmest udlagt det som om at det var IO selv der udvidede op oprettede et nyt kontor i det canadiske.

Men lige meget hvordan Square Enix eller IO Interactive udlægger nyheden, er der nogen ting som jeg tror vi kan være ret sikre på. For det første, at de involverede parter ikke fortæller hele sandheden. Både Square Enix og IO Interactive er interesserede i at spinne historien i deres retning. For det andet kan vi være ret sikre på, at denne begivenhed på den ene eller den anden måde, kommer til at få stor betydning for IO Interactives fremtid. Og endelig så er det ret sikkert, at de endelige konsekvenser kommer til at afhænge af, hvorvidt det lykkedes IO Interactive at skabe et hit med Hitman: Absolution.

Men hvis vi skal prøve at læse lidt mellem linjerne, og samtidigt kigger på nogen af de andre faktorer der gør sig gældende, så ser det ud som om, at der er tre sandsynlige scenarier for, hvilke konsekvenser beslutningen om også at udvikle Hitman i Canada kan have.

1

For nylig har også norske Funcom flyttet udviklingen af deren nye MMO 'The Secret World' til Canada. Igen pga. de bedre skatteforhold der.

Lukningsscenariet: Square Enix er utilfredse med IO Interactives performance og overvejer at lukke dem, men vil gerne sikre den mest værdifulde licens, Hitmans, videre liv inden.

Det er ingen hemmelighed at IO har haft problemer med at producere hits på det seneste. Mini Ninjas klarede sig sådan la-la, mens Kane & Lynch 2 solgte direkte dårligt, og kun nåede op på ca. 2/3 af forgængerens salgstal, trods et større udviklingsbudget. Og ikke mindst, så repræsenterede de dårlige tal for Kane & Lynch 2 sandsynligvis slutningen på, at forsøge at køre dem i stilling som en fortsat franchise. Dermed er Hitman stadig den eneste rigtig værdifulde licens, som IO har skabt.

Desuden er relativt dyrt at udvikle spil i Danmark i forhold til Canada. Ikke bare pga. høje lønninger, men især pga. de fordelagtige skatteforhold som spiludviklere får. En anden fordel ved Canada er, at den talentmasse du rekrutterer fra her er på et kreativt højt niveau, som tilfældet også er i Danmark. Derfor er det oplagt at overføre produktionen af Hitman-spil til Canada, da man her kan have samme kreative manpower med lavere omkostninger.

Men hvorfor lukker man så ikke IO med det samme? Af flere årsager. Fordi det vil tage omtrent 3 år at stampe et Hitman-spil op fra bunden. Fordi man også skal have udgivet Hitman: Absolution fra IO først. Fordi man gerne vil have tid til at nogle af IO'erne kan overføre deres viden og kompetencer til det nye studie og endelig fordi at det giver dårlig presse, hvis man direkte kæder lukningen af IO sammen med åbningen af det nye studie. Så vil det nye studie blive dem der 'dræbte' IO, i mange spilleres øjne.

Hvad taler for, at det bliver dette scenarie:

Square Enix vil få lavere omkostninger ved at producere alle Hitman-spillene i Canada og IO har en dårlig track-record med de sidste par spil de har produceret, Desuden har det nye studie fået æren af at lave det først Hitman-spil til Next Gen-konsollerne - Ikke IO Interactive, og faciliteterne i Canada inkluderer motion-tracking, R&D-afdeling og lign., som IO ikke har.

Hvad taler imod, at det bliver dette scenarie:

Hitman er en unik karakter i en hav af generiske spilserier, og Square Enix risikrer at han mister sit særpræg og derved hans værdi, hvis de omplanter ham til Montreal. Derudover har Square Enix, som de fleste japansk-baserede spil-distributører problemer med at producere spil der appellerer til et vestligt publikum. IO Interactive repræsenterer en allerede etableret vestlig udvikler, der kan hjælpe dem i den rigtige retning.

2

Der kommer til at være seks år imellem de to seneste hitman-udgivelser, når Hitman: Absolution ryger i handlen til næste år. Måske er det for lang tid for Square Enix

Fordelings-scenariet: Square Enix er ikke tilfredse med indtjeningen på Hitman-brandet, da IO er for langsomme til at producere nye Hitman-spil. Derfor vil de lave en opsætning der ligner Call of Duty, således at to studier skiftes til at producere spil i samme serie, med højere frekvens og større indtjening som resultat.

Vi er i øjeblikket vidne til en konsolidering af stærke licenser på spilmarkedet i dag. Det er ikke længere nok at producere et spil i en serie hvert 3-4-5 år. Det skal ske hvert, eller hvert andet år. Det faktum at Call of Duty udgives hvert år, uden at det lader til at svække seriens salgstal, har givet mange af de store distributører blod på tanden i forhold til at farme den samme serie ud til flere forskellige studier.

Således har Square Enix for nyligt meldt ud, at de gerne så at et nyt Final Fantasy blev udsendt hvert eller hvert andet år, så der er ingen grund til at tro, at de ikke skulle tænke det samme om en af de andre stærke licenser de ejer. Ikke mindst i kraft af, at Hitman-brandet er så let genkendeligt og letforståeligt. Skaldet mand, rødt slips, lejemorder. Hvis ikke brandet var så stærkt, ville IO aldrig kunne slippe af sted med 6 år mellem udgivelserne.

Hvad taler for dette scenarie:

Fra eksemplet med Final Fantasy ved vi, at Square Enix har en strategi om at udnytte nogen af deres licenser mere effektivt. Dette støttes af, at de officielle udmeldinger, som Square Enix er kommet med også forklarer, at det netop er formålet med det nye studie i Montreal at hæve udgivelsesfrekvensen. Endelig er IO også internt struktureret efter, at der er en tid efter Hitman. Hvis planen var at lukke IO, ville man allerede nu begynde at fjerne folk der ikke sad på Hitman: Absolution, så kun de nødvendige folk var tilbage.

Hvad taler mod dette scenarie:

Det vil stadig være dyrere at producere halvdelen af Hitman-spillene i Danmark, end at producere dem alle sammen i Montreal. Og selv med et studie nummer to, vil IO være nødt til at sætte tempoet gevaldigt op, for at kunne udgive et nyt Hitman-spil tidsnok til at de ramme hver eller hvert andet år.

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!