Eurogamer.dk

Ratchet & Clank All 4 One Anmeldelse

Mere end en skrue løs.

Når onde robotter, fæle aliens, glubske monstre og utallige trækasser bliver nedlagt af rumhelten Ratchet og hans bedrevidende følgesvend Clank, så er belønningen altid skruer, bolte og møtrikker. Det er en fast tradition i Ratchet & Clank spillene, og netop stolte faste traditioner har længe været fundamentet i serien om de to helte i en fjern galakse. Som PS3-eksklusiv svanesang har udvikleren Insomnia Games dog alligevel valgt at gå nye veje med Ratchet & Clank All 4 One, der desværre ikke er nær så vellykket, som man kunne håbe - seriens hæderlige omdømme taget i betragtning.

1

Alle fire karakterer måbede over, hvor langt der var fra All 4 One til fordums succeser.

Hvor de tidligere så succesfulde Ratchet & Clank spil har været veldesignede solo-oplevelser, så er co-op the name of the game i All 4 One. Udover de to helte er det også muligt at spille som den selvfede rumhelt Captain Qwark og den onde robotleder Doctor Nefarious, der i denne omgang må slå møtrikkerne sammen med ærkefjenderne Ratchet & Clank i bekæmpelsen af en fælles fjende.

Problemerne ligger ikke i det legende set-up, der vanen tro kører på en børnevenlig humor med gakkede karakterer og skøre optrin, men derimod i gameplayet, der fjerner en del af de grundelementer, der normalt er seriens styrker.

Ratchet & Clank All 4 One - Gameplay

F.eks. er det ikke muligt selv at tage sigte mod fjenderne. Alt er nu auto-aim, og det irriterer hurtigt og bliver ren auto-pilot, hvor du bare skal styre din karakter fremad og så holde skydeknappen inde for at meje fjenderne ned. Synsvinklen er også anstrengende, da spillet har det med at zoome for meget ud for at få plads til alle spillerne i co-op. Ratchet & Clank serien kunne med det rette spildesign godt blive en habil co-op oplevelse, men All 4 One er for uambitiøs i sit design til at overbevise en om andet, end at alt var meget bedre udført i tidligere Ratchet & Clank titler. Visuelt er All 4 One heller ikke den skarpeste skrue i værktøjskassen og ligner mest af alt en PlayStation Network titel - ganske langt fra den grafiske standard, som serien er kendt for.

2

Et typisk scenarie i All 4 One. Tju bang og ikke meget andet. Ensformigt.

Personligt holder jeg meget af Ratchet & Clank og har spillet langt de fleste udspil til både PS2, PSP og PS3, men All 4 One blegner overfor resten af serien. Selv når man spiller fire sammen, er der ikke meget sjov at hente udover nogle hurtige eksplosioner, kaotiske bosskampe og få moderate veldesignede platform sektioner. Ratchet & Clank har som eksklusiv spilserie til PlayStation fortjent et bedre "farvel" end All 4 One, der virker som et hurtigt "hej-hej-vi-må-også-skynde-os-videre!" fra Insomnia Games, der har skiftet forlovelsen med Sony ud med et mere løst forhold til EA.

Hvad der venter Ratchet & Clank fremover, er ikke til at vide, men lad os håbe at Insomnia Games eller en helt ny udvikler på et tidspunkt fører serien videre - og vigtigst af alt - giver Ratchet & Clank det fornyende løft, som de fortjener, og som All 4 One aldrig formår at give.

4 / 10

Ratchet & Clank All 4 One Anmeldelse Martin Lennon Mere end en skrue løs. 2011-11-25T10:54:00+01:00 4 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...