The Legend of Zelda: Skyward Sword Anmeldelse

Luftens mester.

Nintendos ikoniske helteserie, The Legend of Zelda, har været med os i nu 25 år. Den spænder imponerende 18 udgivelser på tværs af fire konsolgenerationer, hvilket gør den til en af branchens største og længst levende. Et faktum, der ikke kun vidner om dens iboende kvaliteter, men om en serie, der har været i stand til at forny sig, når det har været nødvendigt.

Det skelsættende Ocarina of Time fra 1998 er blot ét eksempel på dette, hvordan serien med stor succes tog springet fra 2D til 3D, omfavnende den ekstra dimension samtidig med at grundprincipperne var holdt intakt. Et tilsvarende scenario så vi med udgivelsen af The Wind Waker i 2002, hvor serien adopterede den endnu uprøvede cel-shading-teknologi, resulterende i en af de visuelt mest karakteristiske spiludgivelser til dato.

1

Den bevægelsesfølsomme kontrol spiller perfekt sammen med klassiske Zelda-dyder.

Historiebøgerne taler for sig selv. Oftere end ikke har The Legend of Zelda været blandt de første til at omfavne ny teknologi som et led i dens eksperimenterende natur. Derfor kommer det ikke som den helt store overraskelse, at seriens seneste udgivelse, Skyward Sword, igen leger med sin grundskabelon og i forbifarten med paradigmerne for digital underholdning.

I samtlige 25 år af seriens eksistens har hovedpersonen, den grønklædte, langørede elver Link, været bundet af konsollernes knap-fetish, men ikke længere. Nintendos bevægelsesfølsomme Wii-controller, med dertilhørende MotionPlus-tilbehør, har givet Link frie tøjler. Man mærker det straks efter eventyrets start. Det er ikke længere muligt at søge tryghed i et knaptryks binære input. I stedet må spilleren koreografere Links bevægelser, hvad enten det er et stød med sværdet eller et skud fra slangebøssen.

Kampsystemet i særdeleshed drager nytte af dette. Moblins', Stalfos' og resten af Hyrules særprægede fjendegalleri parerer problemfrit standardangreb, men vinklet på den korrekte måde, og Links sværd stryger forbi deres parrader med sejr til følge. Resultatet er et langsommere, mere taktisk, men yderst tilfredsstillende kampsystem, der nemt udkonkurrerer tidligere tiders hjerneløse knaptrykkeri.

The Legend of Zelda: Skyward Sword - Trailer [ComicCon 2011]

Samtidig tages indlevelsesniveauet til nye højder. Hvorfor ikke følge sejren op med en hånende gestus, alt imens yderligere Moblins gør klar til angreb? Eller hvad med at jonglere fjenderne rundt ved skiftevise værft i opadgående retning? Man kan ikke undse sig for at lege med, hvad enten det er fjender der skal nedlægges på særlig symfonisk manér, eller bambusstænger der skal kløves med millimeterpræcision.

Samme legende udfald gør sig gældende for størstedelen af Links gadget-portefølje, hvoraf en lang række er gengangere fra tidligere spil. Bomber kan nu enten kastes som var de basketbolde eller trilles langs jorden i bedste Wii Bowling-stil, hvilket tilfører en ellers hårdt prøvet Zelda-mekanik et helt nyt og forfriskende aspekt. Også de nye genstande gør det godt, eksempelvis en fjernstyret skarabæ-robot, der kan bruges til at nå steder, Link ikke kan, eller som bombefly, hvis brugt i kombination med disse.

2

By the Power of Grayskull! Huh, hvor er Battlecat?

Den bevægelsesfølsomme kontrol er en øjenåbner for ikke kun Skyward Sword, men for mediet i al almindelighed. Det er et endegyldigt bevis på, at de med fordel kan fusioneres med klassisk spildesign og hermed opnå større grad af indlevelse. Kun enkelte gange finder man, at de er overgjort, som når Link skal balancere på tværs af udspændte reb, og her fornemmer man, at det i virkeligheden blot er et spørgsmål om finjustering.

Snart efter euforien affødt af den nye Wii-kontrol har lagt sig, indser man, at Skyward Sword under motorhjelmen ligner sine forgængere, dette på godt og ondt. Link må fortsat rejse fra landområde til tempel og vice versa i en evig søgen efter magiske artefakter, der kan hjælpe ham og Zelda i kampen mod den evigt lurende ondskab, der truer fantasilandet Hyrule.