Saitek ProFlight X-65F

Force sensation?

I denne artikel tager vi et kig på et nyt koncept indenfor joysticks til flysimulatorer: force sensing. Der findes, så vidt vi ved, kun to force sensing HOTAS setups på markedet, Thrustmaster Warthog og Saiteks X65F HOTAS setup. Her tager vi et kig på Saitek ProFlight X-65F.

Force sensing er næsten det modsatte af force feedback: det er et joystick, der overhovedet ikke bevæger sig, men som registrerer den styrke, det bliver udsat for. Det giver nul feedback, men det er mere præcist, hvilket kan være en stor fordel særligt i jetsimulatorer, for eksempel under lufttankninger, der er notorisk svære at gennemføre på PC (og sikkert også i virkeligheden).

Ideen til force sensing joysticks kommer fra moderne jetfly, hvor man de senere år er begyndt at indføre dem, bl.a. i de opgraderede F-16 (som de danske) og i A-10C og F-15 flyene. For rigtige piloter har det været en proces, der efter sigende har været lidt problematisk, fordi mange piloter syntes, at de mistede 'følelsen' med flyveren. Det samme kan siges at være tilfældet på PC, men det opvejes af andre ting. På et almindeligt joystick er max input lig en bestemt fysisk bevægelse af sticket. Hiv det helt til venstre, og man får maximalt kontroludsving. På force sensing joysticks er max udsving afhængig af kilogram. Tryk med 2 kilo på sticket, og det giver maximalt udsving.

Overgangen fra at bruge almindelig joystick og til force sensing er ret dramatisk. Men når man lige har vænnet sig til fornemmelsen af force sensing, får man en helt fænomenal 'synkroniseret' følelse inde i simulatoren. Flyveren reagerer øjeblikkeligt på input og styringen bliver på en eller anden måde 'afdramatiseret' ved at den fysiske interaktion bliver reduceret til at være en diskret sag mellem håndleddet og sticket, og ikke, som i gamle joysticks, en affære der involverede håndled, under- og overarme samt skuldre og i nogle tilfælde overkroppen.

1

Saitek ProFlight X-65F.

Kontrol sensiviteten kan justeres løbende. Ved lufttankning bruger jeg den tungeste indstilling. Det gør flyveren mindre følsom og gør små, præcise kontrol input lettere end med almindelige joysticks, der er alt for følsomme. For eksempel lykkedes det mig aldrig at gennemføre en lufttankning med det gamle joystick, men det lykkedes ret hurtigt med det her. Ved cruise bruger jeg den næsttungeste og under landing den mest følsomme (den letteste) for maximalt udsving.

Saiteks X65F stick er helt åbenlyst af meget høj produktionsmæssig kvalitet og på den måde en behagelig overraskelse i forhold til tidligere Saitek HOTAS produkter, der vekslede lidt i kvalitet. Det er i sort, børstet stål, og der er kælet for detaljerne. Sticket ligner næsten fuldstændig det fra en ægte A-10C (hvilket gør det perfekt til at flyve DCS: A-10C) med 15 knapper, 8 HAT og en minimusekontrol. Når først det er indstillet (bedst inde fra spillet), gør det oplevelsen af simulatoren helt anderledes. Måludpegning, TAD og TGP kontrol er bare langt mere effektivt, når det hele foregår uden at løfte hænderne fra sticket. Det er, med et engelsk udtryk, ren 'immersion', eller indlevelse, som vi ville sige på dansk.

Der er dog problemer med det. Sticket centrerer ikke ordentligt hele tiden. Det betyder, at man skal bruge en lille 'deadzone' omkring midten af sticket, hvilket er en skam med et HOTAS setup i den prisklasse (det koster 2.500). Der er også rigtig mange kanter og hjørner på det, som faktisk kan gøre pænt nas, hvis man banker håndleddet ned i dem. Sidste problem, og det er egentlig ikke et problem, mere en slags design feature, er, at sticket skal stå helt stille for at virke optimalt. Hvis det står løst på bordet bliver force sensing'en upræcis. Det er der to løsninger på: velcro eller en skrue i bordet. Selvom man ser bort fra de indretningsarkitektoniske konsekvenser, er ingen af løsningerne særligt gode. Velcrostrips på bordpladen er mildest talt ubehagelige at lægge albuen på, og en skrue er… en skrue i bordet. Ret permanent og decideret kærestefjendsk. Så jeg har selvfølgelig valgt skruen i bordet.

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!