Take On Helicopters

Fra Arma til civil helikopter-sim.

Den civile del af flysimulator-genren har længe ligget trygt og godt i hænderne på Microsofts Flightsimulator-serie. Efter 25 år fik den desværre øksen af Steve Balmer, men nu truer Bohemia Interactive med at genoplive genren. Take On Helikopters er et spil om at flyve civile helikoptere over (Microsofts) Seattle. Der skal ikke skydes eller bombes, men fragtes passagerer, løftes ting og vedligeholdes helikoptere i et spil, der låner både fra FPS genren og de traditionelle flysimulatorer.

Det er, på papiret, et meget spændende bud på, hvordan man kan ruske op i genren. Grundpræmissen i Take On Helikopters er, at man, i bedste rollespilsstil, arver et helikopterfirma efter sin afdøde far. Firmaet er i bedste 2011-stil på fallittens rand. Spilleren skal redde familiefirmaet ved at sælge sit talent som helikopterpilot til højestbydende.

Rollespilselementet i spillet er med andre ord en helt central del af spillet. Hvordan dette kampagneelement bliver i den endelige version af spillet, ved vi ikke helt. Vores previewkopi indeholder kun muligheden for at flyve frit rundt og to enkeltmissioner i ægte Bohemia-stil. Det vil sige fejlbehæftede og med klodset dialog.

1

En fodboldbane i højeste grafiske opløsning.

Kampagnedelen af spillet er der måske allerede en forventningskløft omkring: jeg har forstået det som, at man skal drive et helikopterfirma, tage opgaver, tjene penge, sørge for sorte tal på bundlinien i en eller anden form for dynamisk kampagne. Men efter at have prøvet det har jeg en snigende fornemmelse af, at det ikke bliver helt sådan. Muligvis bliver det bare, og det vil være ret skuffende, en genindspilning af kampagneformatet, som vi kender det fra Arma - en stribe mere eller mindre involverende missioner, der skal overstås den ene efter den anden. Helt lineært. Og kedeligt.

En sur stemme i mit baghoved hvisker, at det nok er version to, den kedelige, lineære, vi kommer til at se, og så vil det pludselig ikke være så fantastisk et koncept længere. Men vi får se.

2

Min co-pilot. Ansigter har aldrig været Bohemias stærke side.

En overraskende morsom fordel ved at bruge Arma-teknologien som udgangspunkt for Take On Helikopters er, at man kan lande helikopteren, åbne døren og gå ud i verden. Det er første gang, man kan det i en flysimulator. Løberiet i Take Ons er selvfølgelig af begrænset værdi, eftersom man ingenting kan lave i det, men det giver helikopterne en soliditet eller en 'sparke dæk' fornemmelse, at kunne gå rundt om dem.

Cockpits fortjener altid deres eget afsnit. Det er her man bruger det meste af tiden i flysimulatorer. I Take On er det en lidt blandet bolsjebutik. Selvom teksturerne inde i de tre helikoptere, man kan flyve i Take On, er kraftigt opgraderede ift. Arma, er de ikke helt fede nok. Nogle dele af instrumentbrættet er knivskarpe, mens andre er udviskede og generiske.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!