Batman: Arkham City

Natten er min.

Jeg spiller Batman: Arkham City på et biograflærred. Sidder godt til rette på midterste række i Warner Bros private screeningrum i London i selskab med Rocksteadys Dax Ginn, en sprudlende australsk reklamemand. Det skal lige siges, at jeg har haft værre eftermiddage.

Det er en passende location til et spil med så høje filmiske ambitioner og en påmindelse om, hvor langt den kunstneriske og teknologiske udvikling af spilmediet er nået. Det er ikke længere kun på indtjeningsfronten, at spil rivaliserer med underholdningsudbuddet fra Hollywood.

Mit besøg hos Warner Bros giver mig også en chance for at gå i kødet på Batmans kontrapunkt - Catwoman.

Set med kyniske øjne er Arkham City blot endnu en spilfortsættelse, der bliver udgivet i højsæsonen sammen med en endeløs række af andre sequels - men Rocksteadys Ginn insisterer på, at Batman ikke kan klandres for at spille på det sikre, til trods for den enorme succes Arkham Asylum har haft.

"Rockysteady studiet summer simpelthen af innovation," siger han. "Når jeg ser på, hvad vi har formået at gennemføre i Arkham City, med mht. størrelsen af spilverdenen, detaljerigdommen, og hvad vi har gjort med Batmans muligheder for navigation, kampevner, den mørke psykologi af nattens ridder, udforskningen af, at vi ikke altid ser på Batman som en helt, men også som et menneske ... Jeg mener, Batman: Arkham City er et utroligt innovativt spil ".

Kun få ville have råbt op, hvis Rocksteady-holdet blot havde kopieret det grundlæggende spildesign fra Arkham Asylum og pakket det ind i en ny spændende historie. Men indikationerne for, at der er noget nyt og meget anderledes i vente i Arkham City, ligger gemt i selve titlen: en hel by for spillerne at udforske. Ord forpligter, og Rocksteady måtte skabe en helt ny åben spilverden for at leve op til visionerne. "Målet for os var ikke at skabe det største 'open-world' spil nogensinde, det var at skabe det mest detaljerede 'open-world' spil nogensinde," forklarer Ginn. "Vi ønskede at følge dette mål helt til dørs og understrege det med store fede penselstrøg på det virtuelle lærred, som Gotham City var for os."

Hvad dette betyder for spiloplevelsen er synligt allerede i den spilbare demo, som begynder med, at Batman balancerer dramatisk på tagryggen af en tårnhøj bygning, alt imens Gothams gader og gyder strækker sig, så langt øjet rækker, ind i den mørke nat.

Batmans forbedrede evne til at svæve og hans altid brugbare gribekrog, gør navigering i denne enorme legeplads til en udsøgt fornøjelse. Rocksteady hævder, at spilverdenen i Arkham City er fem gange større end i Arkham Asylum - en imponerende bedrift.

Den iskolde Mr. Freeze er blevet afsløret som en af spillets superskurke, og flere overraskelser er på vej...

En ny svævemanøvre tillader Batman at glide elegant over en gruppe af fjender for derefter at dykke ned i hovedet på dem og helt gnidningsløst påbegynde et comboangreb. Kampsystemet fra Arkham Asylum har fået en overhaling for at udvide omfanget af angrebsmuligheder, der med god timing kan kædes sammen til særdeles tilfredsstillende og visuelt fængslende kampsekvenser. Og Batmans udstyr, som f.eks. Batarangs, kan nu kombineres i angrebene og dermed opnås en endnu større effekt.

Catwoman sektioner siges at vare omkring en tiendedel af spillets hovedhistorie, og hendes fortælling kædes nøje sammen med Batmans plot. Men Batman har jo et sandt mylder af sidekicks lige fra Robin til Batgirl og mange flere - så hvorfor lige Catwoman? "Fordi hun er en kriminel, og fordi hun har en helt anden dagsorden end Batman," forklarer Glinn. "Hendes moralske kompas er overhovedet ikke sort og hvidt, det er Batmans, så når du spiller som Catwoman, kommer du til at udforske områder af Arkham City, som ikke engang Batman er i stand til få adgang til. "Det giver os virkelig en stor fleksibilitet i forhold til gameplayet," tilføjer han. "Og en dejlig afveksling. Når Catwoman bevæger sig, er hun lynhurtig, men slår til gengæld ikke så hårdt som Batman i en kampsituation. Så når du skifter kontrol til Batman, vil du straks mærke, at han ikke er helt så smidig som Catwoman, til gengæld slår han i den grad en proper næve, når han så rammer! "

Fra et spilperspektiv tilføjer Catwoman ikke bare noget til selve historien: For at retfærdiggøre hendes medvirken har det været nødvendigt at knytte en unik spiloplevelse til hende i spillet. Hendes angreb er mærkbart hurtigere end Batmans, og hun er klart smidigere og hurtigere i sine bevægelser. Og dette dikterer måden, hun bevæger sig rundt i Arkham City på, kravlende og springende som en kat frem for at glide over bygningerne som en flagermus.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!