Star Fox 64 3D

Tager Nintendo ræven på os?

Når jeg siger Nintendo, så tænker du formentlig Mario. Eller Zelda. Eller Metroid. Eller Captain N, dit Nintendo-indoktrinerede, understimulerede firserbarn. Men jeg vil vædde adskillige 1-UP-svampe på, at der ikke er særlig mange, der med det samme tænker Star Fox. Da Nintendo 64 blev udgivet, har tonen dog formentlig været en anden. På det tidspunkt dominerede Fox McCloud og hans trofaste følgesvende Peppy Hare, Slippy Toad og Falco Lombardi nemlig i det dengang grafisk overvældende Lylat Wars, også kendt som Star Fox 64. Og nu er de tilbage i en nyrestaureret version af den gamle klassiker, på en meget sværere mission end dengang: At redde Nintendos 3DS fra en alt for tidlig død. Er vores gamle venner stadig klar til en kamp af denne kaliber? Vi er hoppet i vores Arwings for at finde svaret.

1

Lav et tønderul!

Shigeru Miyamotos Lylat Wars gjorde en del ting, som ikke rigtig var set før. Der blev lagt stemmer til figurerne med rigtige replikker, i modsætning til de nondeskripte lyde, man hørte i det første Star Fox til SNES, og i modsætning til andre forsøg på det samme i samtidens spil, var det kompetent lavet. Spillet var også det første til at bruge Nintendos Rumble Pak til at skabe force feedback og give spillerne en rystende actionoplevelse. Lylat Wars var også nonlineært, og gav spilleren mulighed for at gennemføre spillet ad mange dynamiske ruter, hvilket potentielt skabte en ny oplevelse ved hver gennemspilning. Og så var grafikken dybt imponerende for sin tid, og skabte et meget veldefineret univers. I dag er der dog løbet meget vand under broen, og alle disse ting virker ikke helt så imponerende som dengang, men Q-Games har dog formået at forbedre grafikken kraftigt og skabe en meget overbevisende 3D-effekt, så spillet rent visuelt imponerer næsten lige så meget, som det gjorde i sin tid. Det ser med andre ord ud som man husker originalen, og ikke som den rent faktisk ser ud i dag.

Star Fox 64 3D - Gameplay

Star Fox 64 er et riff over Star Wars, med inspiration fra klassiske dukkeserier som Thunderbirds, som Miyamoto var stor fan af. Spillet opnår virkelig også den specielle stemning fra de klassiske shows, men bruger Nintendos egen antropomorfe stil. Hvordan en ræv, en kanin, en frø og en møgirriterende falk er endt som piloter i Arwing-kamprumskibe må stå for Miyamotos regning, men vi kender jo hans tendens til at blive inspireret af ting i hverdagen, så måske opstod Star Fox efter en tur i skoven og en biftur. Fox McCloud er dog en noget mere beslutsom helt end Luke Skywalker, og i klassisk shooter-stil leder han sit lille team mod en overflod af fjender, for til sidst at udfordre den onde Andross i egen person. Det er den klassiske heltehistorie, som vi kender den fra utallige spil.