Gears of War 3

Motorsavl.

Der er gået 18 måneder siden Gears of War 2 sluttede med oversvømmelsen af det netværk af tunneler, der husede Locust-horden under overfladen af planeten Sera. I et risikabelt forsøg på at vinde krigen mod den underjordiske race af væsener efter Lightmass-bomben i slutningen af Gears of War slog fejl, blev Marcus Fenix og de andre medlemmer af COG-styrkerne sendt under jorden for at give Locust-dronningen og hendes larve-soldater et sår, de ikke ville komme sig efter. `

Så nemt sætter man dog ikke det sidste punktum i midten af en trilogi, og Gears of War 2 sluttede med meddelelsen om at oversvømmelsen kun havde gjort situationen værre - en meddelelse leveret af Fenix's fader, der ellers var formodet død. Og næsten tre år efter udløses spændingen endelig med det tredje kapitel i serien, der formodentlig ender sagaen om de bredskuldrede soldater og krigen på Sera.

Gears of War svarede ikke på særligt mange spørgsmål, og startede med en meget kort introduktion af Fenix, og derefter en masse action, indtil det hele var ovre, og man sad tilbage i sofaen, sulten efter mere. Gears of War 2 var langt mere gavmildt med faktaen, og langsomt dannede der sig et persongalleri med en dybde, som Epic ellers ikke plejer at beskæftige sig med.

1

Store mænd bag små kasser. Boom!

Gears of War 3 kommer, i kraft af sin status som det sidste spil i trilogien, med de sidste bidder af historien - eller så meget af den, som de nu har lyst til at udlevere, men det er ikke alt, der leveres på et sølvfad. At afsløre for meget her, ville være det samme som at fortælle, at Hobbitterne smider ringen i vulkanen i slutningen af Ringenes Herre: Kongen Vender Tilbage (undskyld), eller at Jesus dør i løbet af Bibelen, så vi vil danse let og elegant uden om emnet, og lade anmeldelsen være så fri for spoilers som overhovedet muligt.

Der er læssevis af vidunderlige sekvenser i Gears of War 3, hvor man sammenbidt sidder og knuger controlleren så hårdt, at blodet forlader hænderne, mens man prøver at administrere projektiler til alt på skærmen med en puls. Spillet veksler mellem stille sekvenser, hvor dialog og historie kommer i forkøbet, men så blinker man og pludselig står man med den geværmonterede motorsav og skærer Locust-bøffer ud til grillen, mens blodet sprøjter til højre og venstre.

Gears of War 3 - Beast Mode

Kontrollen er over de tre spil blevet raffineret så meget, at det føles naturligt at bevæge sig fra mur til mur, mens kuglerne flyver om ørerne på dig. Det kræver en smule tilvænning at lære at styre de gumpetunge muskelmaskiner rundt omkring på slagmarken, men når man først har fat i systemet, føles controlleren som en naturlig forlængelse af kroppen.

Enkelte steder går det dog for stærkt; af og til er spillets scripting en smule foran spilleren, hvilket kan resultere i, at nogle af spillets sekvenser går i gang inden man egentlig når frem. Andre gange vader de andre COG's ind foran sigtekornet, eller tager et par cirkler rundt om den sårede spillere, før de beslutter sig for at hjælpe vedkommende op. Noget af det kan afhjælpes med tre ekstra kontrollere og tilsvarende antal venner, mens resten burde være fanget inden udgivelsen.