FIFA 12 lussinger i 4 timer

Hvordan føles årets udgave på egen krop?

Undertegnede var i dag i Stockholm, hvor chefproducer på FIFA 12, David Rutter, var til stede for at vise frem af det, der i princippet var en 100 procent færdig version af spillet - dog med undtagelse af nogle kits fra bl.a. Nike.

I den forbindelse kunne jeg afprøve spillet i selskab med to andre danskere - Kristoffer fra Dansk FIFA Liga og Nikolaj fra Gamerslounge - samt en hel flok svenskere, nordmænd og finner.

I løbet af de omtrent fire timer, jeg fik hogget en Xbox 360 med skærm i selskab med Erik fra Level7.nu, blev der spillet FIFA 12 non-stop, kun sporadisk afbrudt af rekordhurtig inhalering af sandwhices og dåsesoda - teen power, du kender det måske. Men det vil være synd at sige, at Eurogamer.dk på det punkt vendte hjem her til aften med specielt mange sejre i posen. Jovist, der blev scoret nogle kasser med disse skrivende fingre, men de bløder, er knækket et par steder, og et par af dem har også fået det røde kort. Og desværre gik der langt flere mål ind på mig, uanset hvad fanden jeg havde valgt for et hold - jeg syntes for eksempel af en eller anden random grund, at Silkeborg fortjente lidt tid i rampelyset. Men hey, det var skidesjovt. Derfor 4 timer uden at blinke.

Så der var først og fremmest underholdning. Men der var også teknik. Selv for en relativ FIFA noobtard som mig var der for en gangs skyld en mening bag galskaben i at styre mine 11 mænd (ja, jeg er en aggressive maniac, der på dårligt selvargumenterende clairvoyantisk vis konstant sender målmanden ud med trekant/Y, og?!). Spillerne stopper jo faktisk, eller, nej: De bliver skubbet væk og afbøjet efter alle fysikkens regler, når spillerne kolliderer - og det gør de jo så stort set hele tiden i fodbold. Som hvis man kaster to bananer efter hinanden og tænker på alle de måder, de enten kan ramme hinanden helt plant, lidt skævt eller som to kroge … nå, ikke. Jeg er dog næsten sikker på, du har set kollisionerne, EA allerede har demonstreret i en række filmklip indtil videre. Ellers har du får god ordens skyld et af dem her -og som Rutter pointerede i sin meget korte præsentation forinden: Der er ingen af vores trailere, der viser andet end klip direkte fra gameplayet. Det er kun kameraet, der bliver leget lidt med rundt om spillerne, der er indfanget direkte fra spillet:

FIFA 12 - Player Impact Engine demo

Det nye fysiksystem gjorde spiloplevelsen meget mere håndgribelig, end jeg kan huske i nogen tidligere udgave af FIFA, og jeg har spillet dem løst og heavy casual siden FIFA 98 og frem til FIFA 10 (hvorimod FIFA 11 lå stille til fordel for Skate 3). Erik synes dog, at en del ting ved FIFA 12 mindede meget om FIFA 11 (hvilket i min bog bør sætte nogle advarselslamper i gang hos EA), men han var også enig i, at fysiksystemet og de deraf følgende animationer af undvigemanøvrer, halvstyrt og (dog alt for) sjældne skader gav en langt højere grad af troværdighed end tidligere spil i serien.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!