Eurogamer.dk

From Dust

Gud nok.

Stammens trommer kan høres i det fjerne. Trommerne og menneskernes tryglen om hjælp fra deres gud stiger proportionelt med, hvor tæt tsunamien kommer deres landsby. I sidste øjeblik ryger der en shockwave ud over landet, og den truende tsunami standser, som frosset.

Som guden der hjælper stammen igennem deres prøvelser i From Dust, er der varierende grader af kontrol over elementerne tilgængelige. For at få adgang til andre kræfter end blot at samle jord, vand eller lava op, er man nødt til at hjælpe stammen med at befolke byer rundt om store totemmer.

Ud over de kræfter, man selv kan bruge til at beskytte stammen, findes der også diverse kræfter, som hver bys shaman kan blive sendt ud og finde. Disse kræfter inkluderer bl.a. Repel Lava (Frastød lava) eller Repel Water. Disse ekstra forsikringer imod elementerne bliver hurtigt nødvendige og kan tit gøre en forskel imellem en landsbys overlevelse eller død.

Der er ikke kun fordele ved at have en gud, der så aktivt passer på sine tilbedere – stammeboerne har f.eks. aldrig lært at svømme, hvilket godt kan blive irriterende.

Idéen til From Dust leder tankerne hen på spil som Black & White eller Populous. Man spiller som den venligtsindede gud, der skal holde ens tilbedere i live og hjælpe dem med at finde et hjem.

Spillet er først og fremmest stemningsfyldt. Lige fra man kommer ind i spillets menu, til ethvert tidspunkt igennem spillet. Lyddesign, gameplay og grafik passer rigtig fint sammen, på en måde der aldrig bliver kedelig eller påtrængende.

1

Det er kun en venlig gud og en shaman, der holder landsbyen fra at blive opslugt i et flammehav.

Grafikken er tilfredsstillende, og fungerer både når man har kameraet langt fra, og når man er tæt på. De mange tropiske øer man kommer igennem er flotte, og sammen med lyddesignet kan man nemt komme til at sidde og spille længere end man egentlig havde tænkt sig.

Desværre er der nogle væsentlige steder, hvor From Dust kommer til kort. Spillets learning curve knækker indenfor den første tredjedel af spillet – fra at forklare, hvordan man bruger nye kræfter når man får dem, til lige pludselig at stille én over for en bane, med en ny gameplay-mekanik (tidevandet), hvor man desuden skal bruge nye kræfter, der ikke er blevet ordentligt forklaret inden man bliver kastet ud i at bruge dem.

Derudover skal man være heldig for at finde ud af, at man kan ”løbe” med sin figur ved at holde X inde, da dette enten ikke bliver vist, eller bliver vist så kortvarigt på skærmen, at man nemt overser det.

Den eneste anden kritik jeg kan rette imod From Dust er, at der bliver brugt præcis samme cutscene imellem hver bane. I slutningen er det sted, stammen kommer frem til skiftet ud, men ellers er det den samme. Det bliver træls i længden når man ikke har mulighed for at skippe forbi introen til hver bane.

From Dust er dog alt i alt et meget charmerende spil. Til 1200 MS points er det et af de ”dyre” Summer of Arcade spil på Xbox Live Arcade. Det er dog alle pengene værd, på trods af de nævnte fejl og mangler.

7 / 10

From Dust Mikkel Zangenberg Gud nok. 2011-08-15T15:39:00+02:00 7 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...