Eurogamer.dk

Diablo III

En leg med djævelen.

Diablo III har ikke ligefrem været gemt væk, siden afsløringen i Paris for tre år siden. Det har været spilbart på Blizzcon og ved andre begivenheder og Blizzards umiddelbare åbne humør har ladet pressen og mange andre følge udviklingen.

Sidste uge var første gang hvor udvikleren har inviteret pressen til deres hybel i Orange County for at give en fuld briefing om spillet - lige fra de første spæde skridt til den seneste udvikling, inklusive et kig på den kommende åbne beta. Trods spillets familiaritet, kom vi ud fra den 100 minutter lange præsentation og spørgsmålsrunde, helt øre i hovedet af den mængde af detaljer som dette ellers simple spil indeholder - både den svimlende kvalitet, men også den modige tankegang der ligger bag.

Det store chok var annonceringen af et officielt auktionshus, der bruger menneskepenge - et slags in-game eBay - hvor spillerne kan sælge deres genstande til hinanden for rigtige penge. Denne udvikling er så vovet, kompleks og potentielt kontroversiel, og vil blive gransket nærmere i en kommende artikel. Der vil være et separat, men lignende auktionshus, hvor spillerne kan handle med spillets egen valuta.

Spillets online-funktionalitet på Battle.net blev også bekræftet. Det vil, selvfølgelig, understøtte achievements og den samme type venneliste baseret på Real ID som StarCraft II og World of Warcraft bruger. Du vil kunne sende invitationer til alle dine venner på én gang, og kunne hoppe ind i et igangværende spil på ethvert tidspunkt, mens sværhedsgraden (og belønningen) skaleres dynamisk i forhold til antallet af spillere. Der vil være mulighed for at spille spil med fremmede spillere og et matchmaking-system, der ligner StarCraft II til dem der vil spillet Diablo III's Versus-mode.

Et banner-system vil repræsentere din spillestil og dine achievement til andre spillere via et banner bag figuren på udvalgte skærme. Figurerne gemmes på Blizzards servere, og du kan udveksle udstyr mellem dem fra et sted i enhver by.

Fordelene ved dette har dog en pris: Diablo III vil ikke kunne spilles offline i nogen form. Blizzard peger på den dybe integration af online-mulighederne (især det at figurerne kan tilgås fra enhver maskine), samt deres nul-tolerance over for snyderi og deres høje sikkerhed som årsagen til dette. Det er et godt argument - men det er ikke noget tilfælde at dette også gør spillet umådeligt meget sværere at piratkopiere.

De heldige spillere, der har udvist interesse på deres Battle.net-profiler vil kunne opleve meget af det ovenstående, dog uden Versus, men med det regulære auktionshus (der kører på guld og ikke dollars) i den kommende betatest. Dette meget korte, men uhyggeligt genspillelige smugkig på spillet, dækker begyndelsen af Diablo 3 - lige omkring 8 baner - og giver adgang til alle fem figurklasser: Barbarian, Monk, Wizard, Witch Doctor og Demon Hunter.

Primært fungerer betaen som en hardware-test for spillets infrastruktur, forklarer spillets lead designer Jay Wilson, og den korte natur af betaen skal sørge for at historien ikke bliver ødelagt for nogen. "Vi har virkelig ingen intentioner om at ødelægge historien."

Betaen kan klarer på en time eller deromkring - selvom der kan bruges mange mere sammen med venner og ved eksperimenteren med de fem figurer, der allerede på dette tidspunkt af spillet afslører enorm kapacitet for taktiske og fantasifulde blodbade, trods der kun er få evner tilgængelige. Det vil være meget meget svært at vælge en startfigur, når først Diablo III udkommer (og nej, vi ved stadig ikke hvornår det bliver). Den armbrøst-brugende Demon Hunter, der imponerede ved BlizzCon sidste år, virker en smule tilbageholdende på dette stadie, men den store Barbarian har fået et skub i den rigtige retning efter sidste mængde rettelser. Den nævekæmpende Monk er også vendt tilbage til tidligere storform ("Han fik masser af tæsk" i den interne alpha-test, fortæller Wilson) og blev lynhurtigt en favorit hos den tilstedeværende presse.

Heksedoktorens voodoo-zoo af mærkelige dyr bliver mere og mere vanvittig ved hver eneste fremvisning: Menneske-stiger af body-slammende zombier og totemmer der forvandler fjender til kyllinger. Jeg selv brugte mest tid med spillets Wizard, en klasse der på et øjeblik rydder skærmen med en storm af slangende lyn.

I de tidligere demonstrationer har de fleste klasser brugt mana, indtil der kom styr på de specifikke mekanikker. En Wizard slynger nu om sig med hurtigt-regenerende arcane mana (jeg tastede 'arcade mana' - et fejltrin, der siger noget som spillestilen), mens Demon Hunter har en spøjs delt blanding af Hate (hurtigt-regenererende, offensive evner) og Discipline (langsomt og defensivt).

Wilsons hold har opnået en fin balance mellem det nådeløse mylder af fjender fra Diablo, kombineret med et mere taktisk sofistikeret og rummeligt spil. Angreb der kan "spammes" blandes med de større "breakout"-evner og et nyt fokus på forsvar og kontrol af modstandere, hvor en af favoritterne er at sløve modstanderne med. Og takket været den seneste revision af spillets evnesystem, kan der eksperimenteres frit med dem alle.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...