Dungeon Siege III

Kryptkravler du alene?

Hvor meget fornøjelse du får ud af Dungeon Siege 3 afhænger ene og alene af dine forventninger til spillet. Forventer du en tro fortsættelse til de to første Dungeon Siege PC-spil, vil du blive skuffet. Forventer du den perfekte online co-op oplevelse, vil du blive skuffet. Forventer du derimod et plot- og dialogtungt singleplayereventyr med et solidt kampsystem, vil du blive positivt overrasket. Men forventer du samtidig et langt eventyr på den anden side af 25 timers effektiv gameplay, vil du igen blive skuffet. Dungeon Siege 3 er relativt kort set ud fra RPG standarder med en kampagne, der varer omkring de 12 timer. Men kan du leve med det og er beredt på, at spillet er singleplayermindet og dialogtungt, så er Dungeon Siege 3 et af sommerens sleeperhits.

De to oprindelige Dungeon Siege spil til PC var meget mere strategiske og holdbaserede oplevelser end det nye Dungeon Siege 3. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at 3eren slet ikke burde hedde Dungeon Siege, da det blot vil vildlede gamle fans og skuffe dem, når de opdager, hvor solo- og hack and slash-mindet 3eren er. Jeg kan kun gisne om, at grunden til, at spillet hedder Dungeon Siege 3, ene og alene er en markedsføringsstrategi, da fortsættelser sælger bedre end helt nye IP'er på markedet. Sådan er vi forbrugere desværre ofte – vi vælger ud fra vane og traditioner.

Dungeon Siege III - Powers and Spells

Dungeon Siege 3 er hack and slash fra start til slut, men en god omgang hakke og slå. Kampsystemet er hjertet i spillet, og udviklerne Obsidion skal have ros for at designe et vanedannede og komplekst et af slagsen. Du kan vælge mellem fire unikke karakterer, som din personlige protagonist i spillet. En stolt ridder, en fyrig ildkvinde, en aldrende troldmand og en pistol/riffelskydende sild. Jeg valgte naturlig sexbomben, og jeg kan snildt forestille mig en noget anden spiloplevelse, havde jeg valgt den sværdsvingende ridder. Katarina, som den seje kvinde hedder, har to basisangreb, et fjernt med sin kraftfulde riffel, og et nært med sine dødbringende pistoler. Du veksler selv mellem de to angreb, og kan desuden krydre dine skud med alverdens besværgelser, forbandelser og andet godt, som du åbner op for, som spillet skrider frem. Der er mange valgmuligheder for at skræddersy dine angreb, og heri ligger det vanedannede i spillet. For hvis ikke kampsystemet havde fungeret eller var sjovt, også 117. gang du nedlagde en vred goblin, så havde spillet hurtigt mistet gnisten.

1

Den aldrende 10th Legion spejder, Odo, er din alfaderlige mentor i spillet. Men han har ikke altid ret, selvom han gerne ville have det, den gamle skid.

Hack and slash action RPG-spil er traditionen tro ensformige. Jeg husker tydeligt, at jeg kørte død i sidste generations store action RPG-titler, som Baldurs Gate: Dark Alliance og Champions of Norath, fordi det bare var hakke hakke gameplay holdt sammen med et tyndslidt plot, der var glemt, så snart endnu en horde orker gik til angreb. Det er ikke tilfældet med Dungeon Siege 3, der er overraskende plottungt for et action RPG at være. Fra begyndelsen af er scenen sat til det store drama. Du er en af de få overlevende slægtninge af den såkaldte 10th Legion, et stolt gammelt krigerforbund, der beskyttede landet mod alverdens farer, men truslen indefra var for stor. Folket gik imod 10th Legion med den hævngerrige kvinde Jayne Kassinder i spidsen, og 10th Legion blev så godt som udraderet. Der hviler således et stort ansvar på dine skuldre – genopbyg 10th Legion, vis dine forfædre ære og bekæmp den sindssyge Jane Kassinder og hendes følge.