F.3.A.R.

Mindre horror, mere raw.

Så er vi endnu en gang tilbage i Day 1’s dystre univers. F.3.A.R. fortsætter der, hvor F.E.A.R. 1 & 2 slap, men uden at inkludere udvidelsespakkerne Perseus Mandate og Extraction Point i tidslinjen. I spillenes tidslinje befinder vi os få måneder efter slutningen af F.E.A.R. 1. Point Man er taget til fange af Armacham, der som sædvanligt har skumle planer. Efter en fin introsekvens hvor Point Man bliver reddet af spøgelset af Paxton Fettel (Point Man’s bror og Alma’s anden søn) går actionen i gang.

I denne familie er døden tydeligvis ikke nok til at stoppe et brag af en familiesammenkomst. Alma har endnu et barn på vej – og i sine barselssmerter er hun ved at rive den virkelige verden fra hinanden. Med hjælp fra Jin Sun-Kwon skal man nu finde frem til Alma og standse hende, for at stoppe jordens undergang.

Som i de tidligere spil mærkes Alma’s indflydelse på spillets verden hele vejen igennem. Dog er Alma ikke lige så meget at se som i de andre spil. Rollen som hovedmonster er overtaget af et skummelt albino-freakshow, som dukker op i tide og utide for at gøre livet surt for Point Man.

1

En rigtig kernefamilie

Netop det, at Alma ikke selv optræder lige så meget i F.3.A.R., er måske en af grundene til, at det ikke er lige så uhyggeligt som de to foregående spil. Det er ærgeligt, da der er gjort meget ud af de filmsekvenser, der er disket op med (med hjælp fra John Carpenter, manden bag horrorklassikere som den første Halloween-film og The Thing, og tegneserieforfatteren Steve Niles fra bl.a. 30 Days of Night- & Spawn-serierne). Ud over de sekvenser følger Paxton Fettel Point Man igennem hele spillet – som regel med en spydig kommentar lige før der kommer et hav af fjender frem på skærmen.

Det, at et F.E.A.R.-spil ikke er uhyggeligt, er ret alvorligt for spillets modtagelse – men det er svært at være sur på Day 1 alligevel. Foruden en singleplayerkampagne, der virker godt (loadskærme er næsten helt udryddet – der forekommer en imellem hvert kapitel / ”interval”, og ellers loader spillet under cutscenes), kan man spille F.3.A.R. i co-op mode både lokalt (splitscreen) og over internettet. Desuden kan man, når man har gennemført en bane som Point Man, spille den pågældende bane som Paxton Fettel. I modsætning til Point Man og hans evne til at gå i slow motion, så kan Fettel overtage fjender og stunne dem på afstand – og hænge dem hjælpeløst op i luften.

F.E.A.R. 3 - Co-op

Mens man spiller spillet, opgraderes ens evner som henholdsvis Point Man og Paxton Fettel ved at udføre et væld af ”challenges”. Det er alt fra at dræbe et specifikt antal fjender med bestemte våben, eller i slow motion, eller ved headshots og så videre. Spillet belønner både en for at spille taktisk ved brug af cover-systemet eller ved slow motion, hvis man er bedre tilpas med det. Det virker rigtig fint, og udvalget af våben og metoder til at bruge disse imod det hav af Armacham-soldater, Alma-kultister og Scavengers (en slags dæmoner) fungerer bare.