Red Faction: Armageddon

LEO børn leger bedst.

Det er ikke altid let at have kendte forældre. Det må Darius Mason, søn af Alec Mason fra Red Faction: Guerilla finde sig i. Forventningerne til Darius er høje i starten af spillet, når man bliver sendt på en mission for at redde den Terraformer, der gør det muligt at bo på Mars' overflade.

Skurken, der er ude på at ødelægge Terraformeren, Adam Hale, minder mest af alt om en Sith Lord fra Star Wars universet – dog uden lyssværd eller magiske evner. Men hvad Hale mangler i mestring af The Force, gør han dog op for i form af den pureste ondskab og en hær af kultister, der føjer ham i et og alt.

Red Faction: Armageddon er, ligesom Guerilla før det, et 3rd person shooter. Der, hvor Armageddon adskiller sig fra andre 3PS som f.eks. Gears of War, er ved at i stedet for at skulle gemme sig bag vægge for at undgå at blive skudt, kan man her blæse gulvet væk under fjendernes fødder, og genopbygge det, når man selv skal forbi.

Darius' Nano Forge er en stor del af spillet, og det aspekt fungerer super godt. Fra første gang man rigtigt skal bruge den (for at afholde en kæmpe Walker fra at dræbe én, mens man selv skyder efter den) til at kunne vælte bygninger i hovedet på fjender, er det ren og skær sjov.

1

Tribal tattoos på den ene arm, fantastisk teknologi på den anden.

Et andet nyt våben i serien er "The Magnet Gun", hvor man først skyder på det, som man vil enten ødelægge eller sende i hovedet på de større fjender, og derefter skyder på ens mål. Den fungerer såmænd fint, men den minder en del om den Gravity Gun, man kan bruge i Half-Life 2. Umiddelbart ville jeg også foretrække Gravity Gun'en i forhold til Magnet Gun'en, men det er måske smag og behag.

Gennem hele spillet følges man af sin Situation Awareness Module – SAM – som hjælper med GPS og radio-kontakt med ens allierede. Den virker fint, og især GPS'en kan ofte ikke undværes. Dog kan SAM i sin kommunikation med Darius ofte komme til at virke som en nedtonet udgave af Navi fra Ocarina of Time (hun er irriterende).

Red Faction: Armageddon tager os under Mars' overflade ti år efter, Terraformeren kom under angreb fra Adam Hale. Darius Mason bliver snydt af Adam Hale til at slippe en horde af (meget) fjendtlige aliens fri, og det er nu vores opgave at rette op på den fadæse. På trods af at næsten hele spillet foregår under jorden, er omgivelserne nu ikke så monotone, som man kunne have frygtet.

2

Horder af bio-mekaniske aliens.

Ved at samle stumperne op af de bygninger man smadrer, kan man opgradere Darius. Systemet virker fint, og der er flere retninger, man kan vælge. Hvis man har det bedst med at bruge sine almindelige våben til at skaffe sig af med aliens på, kan man koncentrere sig om det.

Men man kan også sagtens opgradere ens Nano Forge til at give 3 forskellige nye "spells". Det drejer sig om Berserk, Shell og Shockwave. Berserk giver hurtigere angreb og mere skade, Shell laver en boble omkring spilleren, der stopper kugler (og som aliens helst holder sig ude af), og Shockwave sender aliens op i luften og holder dem der i et kort stykke tid.

Foruden et gameplay, der fungerer fint i almindelig 3PS, er der også hele tre forskellige slags vehicle-sektioner i spillet. Til tider får man lov til at bruge en LEO exo-suit, som kan smadre igennem bygninger (eller aliens), og skabe storslået kaos med enten sine raketter eller minigun. En enkelt sekvens styres med et rumskib.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!