Operation Flashpoint: Red River

Blødbad.

Ventetiden kan være dræbende. Advarslen om et nært forestående angreb på den konvoj, du er sat til at beskytte, er netop blevet bekræftet fra hovedkvarteret. Ved din skulder sidder dine kammerater med øjnene mod horisonten. De afventer, ligesom dig, fjendens næste træk.

Pludseligt bliver der løsnet skud! Fjenden angriber over venstre flanke, og det er nu op til dig og dine kammerater at sørge for, at din delings linje ikke bliver brudt. En af dine kammerater bliver ramt. Han skal bruge hjælp til at få stoppet blødningen, så imens kuglerne hvisler om ørerne på dig, forsøger du at standse blødningen, så I sammen kan genoptage kampen. Imens intensiveres angrebet, således at højre flanke nu også er under angreb. Anden deling er blevet løbet over ende, og kaos bryder ud, imens du forsøger at forsvare jeres position fra begge sider.

Kampene i Red River kan være både forvirrende, frustrerende og fuldstændigt fantastiske. For selvom serien, siden den første titel udkom for efterhånden en del år siden, har haft et enormt fokus på realismen i de kampscenarier, du præsenteres for, kan dette fokus i Operation Flashpoint: Red River dog være lidt af et tveægget sværd, der medfører både glæder og sorger undervejs - især i spillets kampagnedel.

1

I Red River spiller du som lederen af din egen lille ”gruppe” af US Marines, der som en del af en større styrke er indsat i Tajikistan for at nedkæmpe styrker, der er flygtet fra krigen i Afghanistan. Historien bliver præsenteret igennem især meget lange taledialoger in-game, hvor din overordnede (der forresten også kommer med hjælp og ordrer undervejs i missionerne) fortæller om den konflikt, du er en del af, samt hvordan den udvikler sig. Dialogen foregår især under transport til de forskellige områder, du bliver kørt til for at kæmpe, og er med til at gøre ventetiden nemmere at håndtere, samtidigt med at realismen ved fysisk transport og ikke bare en load-screen bevares. Historien suppleres desuden af cut-scenes fra virkelighedens konflikt i Afghanistan og holder fint en rød tråd igennem de forskellige missioner, du gennemspiller.

Som gruppeleder af din gruppe på fire marines har du mulighed for at kommandere dine kammerater rundt på banerne og kan dermed bruge dem til at beskytte en flanke, du er bange for bliver løbet over ende, eller til dækningsild, når du er i gang med at rykke frem. Dette er langt fra nogen ny idé i en FPS, men er ikke desto mindre en vigtig del af et gameplay, hvori en enkelt fejltagelse nemt kan koste dig livet. Bliver du (eller dine kammerater) ramt af bare en enkelt kugle, medfører dette, at du begynder at bløde. Dette skal stoppes af enten dig selv eller en kammerat, indenfor en vis tidsperiode, hvorefter du vil forbløde og dø. Bliver du hårdt ramt, bliver du ”skadet”, hvilket betyder, at du ikke kan bevæge dig og er afhængig af at en kammerat kommer og healer dig, hvorefter du selv kan stoppe blødningen.

Det er med andre ord ganske vigtigt ikke at blive ramt, hvilket gør det at rykke frem mod en ventende fjende til en både udfordrende og nervepirrende oplevelse. Udfordringen bliver desværre ikke mindre af, at computerens AI kan være mildest talt frustrerende. Dine kammerater har det med tit at placere sig uheldigt, hvilket kan betyde, at det der kunne være en intens ildkamp, bliver forvandlet til en irriterende renden frem og tilbage mellem ”faldne” kammerater, der har brug for at blive healet for at kunne kæmpe videre. Til tider vil dine kammerater også løbe ind foran dig og blokere din skudlinie, ligesom det at placere sine kammerater strategisk godt via ingame menuen kan være stort set umuligt, da de som ofte har helt deres egen (og som sagt ofte ret uheldige) vurdering af, hvor et godt gemmested kan være.