The First Templar

Tempelridderens Forbandelse.

Det er ikke altid, at det er lige logisk eller åbenlyst, hvilke spil der sælger, og hvilke der ikke gør. Det var for eksempel mit indtryk, at Assassin's Creed blev lidt lunkent modtaget, og jeg kunne også godt se, at spillet havde nogle fejl, selvom jeg fandt det ganske underholdende. Jeg var tilsyneladende ikke den eneste, og serien som helhed har nu solgt 28 millioner eksemplarer. Det er rigtig godt, og er selvfølgelig grunden til, at vi snart ser det fjerde fuldblodsspil i serien, og samtidig giver det mulighed for, at kraftigt inspirerede titler og rene plagiater kan se dagens lys.

The First Templar lægger ikke meget skjul på, at der er blevet skævet til Ubisofts storsællert. Godt nok spiller man en tempelridder frem for en lejemorder, men den historiske ramme, og tilmed flere af spillets lokationer er helt de samme. Din tempelridder bliver fra historiens start involveret i et eventyr med krig og forræderi, hvor parterne blandt andre er tempelridderne, inkvisitionen og forskellige grupperinger, der ønsker at tage magten/beholde magten i det hellige land. Og nå ja, så er din oprindelige mission i virkeligheden at finde den hellige gral.

Spillet igennem følges du af først en anden tempelridder og senere en adelig kvinde, der har forbindelse til den hellige gral. Det er en åbenlys krog til at hænge muligheden for co-op på. Men samtidigt er dialogen imellem de to faktisk også en god chance for, at spillet kan give dig spor og sætte stemningen. Der er flere baner, der er designet med puzzles, som kun kan løses af to, så hvis man spiller alene, har man mulighed for at skifte kontrollen imellem de to figurer.

The First Templar - 15 min gameplay

Udover disse puzzle-elementer, er der også mere konkrete opgaver, hvor man f.eks. skal styre en blide (på engelsk kaldet en trebuchet), og forsøge at holde en invasionshær og deres belejringstårne på afstand. Disse opgaver giver en kærkommen variation i spillet, som ellers ikke ville være meget mere end en endeløs række kampe mod uintelligente fjender. Selve kampsystemet er stort set som i Assassin's Creed, hvor man kan slå, blokere og lave forskellige komboer. Jeg har kun prøvet The First Templar på PC, og her bliver det lynhurtigt et spørgsmål om klikke løs med musen, uden at spekulere ret meget over taktik.

1

Denne situation kommer du til at opleve mange gange.

Desværre er der heller ikke meget trøst i den grafiske afdeling. Selvom man kan støde på flotte situationer og miljøer, så er spillet oftest mindre end imponerende. Introen og menuerne leder tankerne hen på en decideret budgetudgivelse. Animationerne er stive og klodsede og hører slet ikke hjemme i et spil, der bliver udgivet i 2011. Det er efterhånden også ved at være standard, at der bliver gjort noget ud af baggrunden og scenarierne i moderne spil, men her falder detaljegraden synligt, så snart man kigger bare lidt forbi hovedpersonerne i forgrunden. Lydsiden er mere heldig med hæderligt stemmeskuespil og et ganske fornuftigt soundtrack, der passer godt til stemningen i de forskellige baner. Som et lille kuriosum lagde jeg også mærke til, at spillet gør flittigt brug af det legendariske "Wilhelm Scream". Hvilket bliver sådan lidt påtrængende, når man som jeg ikke kan overhøre det.

Som nævnt er det ret tydeligt, at The First Templar har ladet sig inspirere, og jeg tænkte hurtigt: "Nå men hvor er så de ting, udvikleren Haemimont Games selv har fundet på?" Og svaret er svært at få øje på. Man skulle tro, at hvis man vil prøve kræfter med et så gennemtygget emne som den hellige gral, så er det også fordi man har fået en rigtig god ide til at bygge et spil op omkring. Det virker ikke som om det er tilfældet. Sandt at sige, så er der faktisk intet her, som ikke er set bedre et andet sted. Og det gælder både historie, gameplay og den tekniske udførelse. Det mest positive, jeg kan sige, er, at The First Templar har en del replay værdi, men da det er svært at forsvare at spille det første gang, er det jo lidt overflødigt.

3 / 10

Læs om vores karaktersystem The First Templar Janus Hasseriis Tempelridderens Forbandelse. 2011-05-30T09:58:00+02:00 3 10