No More Heroes: Heroes Paradise

Et pletskud mellem benene.

Japanerne tør, hvor andre tier. Det er No More Heroes: Heroes' Paradise et pragteksemplar på. Spillet omfavner og udfordrer alt, hvad vi har af fordomme og forventninger til nørd- og spilkultur. Sjofelt, langt ude, hyper voldeligt og grotesk morsomt er alle kendetegn for No More Heroes nørdede univers, der svælger i manga- og populærkultur.

Vores antihelt, Travis Touchdown, er en ægte nørd og dagdriver, der bruger sin tid på computerspil, storbarmede mangababes, actionfigurer og en kælen kat. Men ved mødet med en super sexet sild sætter Travis sig et mål – han vil være verdens bedste lejemorder. Missionen er klar - bekæmp de ti andre hardcore dræbere på ranglisten og nå til tops for at vinde den sexede silds opmærksomhed. Enhver nørds våde drøm.

Plottet er præcis så langt ude, som det lyder, og det er i den grad befriende i en tid, hvor selv den mest hårdtpumpede space marine tager sig selv alt for seriøst med ligegyldige plots om hævn, frihed og broderskab. Vi ved jo alligevel alle, at det kun handler om én ting – nak fjenderne – og gør det med stil!

2

Bikinibaben er Travis' udkårne i spillet – og det forstår man nu godt, men spørgsmålet er, om hun har rent mel i posen?? Næppe...

No More Heroes: Heroes' Paradise har mere stil og coolness, end politiet tillader. Konstant bliver du bombarderet med nye visuelle overraskelser, leg og lir. Japanerne er ofte eminente til at designe spil, der bryder grænser og giver konventionerne et solidt spark mellem benene, og No More Heroes er ingen undtagelse.

Du dræber fjender med dit wannabe lyssværd i kaskader af blod og bonuspoint, og er du den heldige ejer af en Move controller, kan du udnytte spillets motioncontrol, der oprindelig er designet til Nitenendo Wii, men virker lige så storslået til PlayStations Move. Travis' lyssværd er i dine hænder, og det er bare med at hugge til, for fjenderne er mange og blodtørsten stor.

Bekæmpelsen af de normale fjender kan med tiden godt blive en kende monoton, selvom Travis har mange comboangreb, og skærmen ofte eksploderer i blodige bonuspoint, som hev du armen af en enarmet tyveknægt. Der, hvor spillet for alvor flekser med ideerne og de gameplaymæssige muskler, er i de mange veldesignede bosskampe. Ligesom i en anden japansk spilklassiker, Metal Gear Solid, er det i bosskampene, at spillet for alvor kommer til sin ret. Hver eneste af No More Heroes bosser er unikke, syrede og ofte grotesk morsomme karakterer, der yder modstand og flere "hvad i alverden skete der lige?!?!" momenter. Som den baseballbat svingende Bad Girl, der i pink strutskørt hellere end gerne vil kløve dit kranie, mens hun nyder en kold dåseøl. Skål og kapow!

3

Endnu en hardcore lejemorder møder sit blodige endeligt. Og han når da også at sige ''aarrrrghhh... aaaaarrgghhhhh...... aaaaarrrggghhhh!!'' femogtyve gange, før han dør i et blodbad, der fylder hele skærmen.

Det gale geni, der står bag No More Heroes, hedder Goichi Suda. Hvem?? tænker du måske, men tro mig, Suda er en hardcore spilnørd med karakteristisk japansk rock n' roll attitude. Hans spil er alle yderst personlige med fokus på populærkulturelle referencer og grotesk humor. Den kommende og stort anlagte horror-shooter Shadow of the Damned fra EA vil uden tvivl få vesten til at lægge endnu mere mærke til Sudas evner som spilskaber.

No More Heroes: Heroes' Paradise er japansk nørdkultur, når det er bedst. En langt ude tredje persons actionbasker, hvor ultravold, manga og alt for afslørende kostumer går op i en højere blodsplattende enhed. Grafisk er det bestemt muligt at spore spillets ophav som Wii-titel, selvom det hele nu er i 720p HD, men den simple tegneserieagtige stil er også en del af spillets charme. Har du forkærlighed for japansk populærkultur, og savner du noget væsentligt anderledes end endnu en Call of Duty klon til at underholde på de hede sommernætter, så er No More Heroes: Heroes' Paradise et sikker hit. For helt ærligt, kender du andre actiontitler, hvor du gemmer spillet ved at gå på toilettet?

8 / 10

Læs om vores karaktersystem No More Heroes: Heroes Paradise Martin Lennon Et pletskud mellem benene. 2011-05-30T18:55:00+02:00 8 10