Capsized

Tyngde. Kraft.

Canadiske Alientraps nyeste spil er virkelig god reklame for indie-scenen. Capsized er et enormt stilsikkert spil, som da også har vundet Saskatchewan Game of the Year i udviklerens hjemby Saskatchewans årlige interaktive mediekonkurrence.

Alt i spillet er flot lavet, og det hele er understøttet af musik fra svenske Solar Fields. Historien bliver primært fortalt igennem tegneseriebilleder imellem banerne. Det virker enormt effektivt sammen med Solar Fields' musik, og selv uden nogen tekst fra hovedperson(erne) ved man, hvad Alientrap vil fortælle os.

Dette spil er en ren glæde for os, der spillede computerspil på vores Amiga'er, dengang Amigaen var den bedste spilkonsol. Kombinationen af måden du styrer din karakter på, og det fuldstændigt benhårde gameplay, giver spillet en fantastisk retro-feel. Selve spillet er desuden så svært, at du kommer til at genstarte baner flere gange.

Du påtager dig rollen som en astronaut, der er strandet på en smuk, men meget fjendtlig planet. Igennem spillets story mode skal du bl.a. redde dine venner, samle dele af dit rumskib og ødelægge vigtige rituelle statuer, som gør kommunikation med din base umulig. På din vej igennem planetens fjendtligt-indstillede områder har du dog en del værktøjer til rådighed.

1

Flotte men farlige omgivelser.

Det hårde gameplay er et af de træk, der er så tiltrækkende ved indie-spil. Alien Trap har fået lov til at lave det spil, de ville lave uden at skulle gå på kompromis med sværhedsgraden af spillet.

På en anden måde kan man mærke, at udviklerne har spillet de gamle Amiga-spil på de hemmelige områder, man kan finde på hver bane. Hver hemmelighed bliver belønnet med enten et våben, et ekstra liv eller en power-up (som midlertidige skjold eller anti-tyngdekraft der gør, at man kan flyve) og en af de stjerner, som man bliver bedømt med efter hver bane.

Stjernerne bliver uddelt til spilleren efter hver bane bedømt på fart, hvor mange gange man er død, hvor mange hemmeligheder man har fundet og hvilken sværhedsgrad man spiller på. Umiddelbart er der kun én ting udover blær, man skal bruge stjernerne til – at låse op for "Armless" game moden, hvor man ikke kan bruge nogen våben.

I Capsized styrer du din karakter med en standard WASD+mus opsætning, men der er dog mulighed for at sætte Xbox controllers til (hvilket også er en nødvendighed, hvis du vil spille spillets co-op mode). Grunden til, at man kan bruge Xbox 360 controllers til Steam udgaven, er, at spillet er lavet i Microsoft's XNA framework (som bruges til Xbox Live Arcade spil), fordi Capsized også udkommer på Xbox Live Arcade på et senere tidspunkt.

Capsized - Launch trailer

For at komme rundt på planeten er du nødt til skiftevis at bruge dine våben og andre gadgets. Gaming-veteraner vil kunne nikke genkendende til den Grappling Hook, man kan bruge både til at hive ting hen til sig (og skyde dem væk igen). Den fungerer både som et våben til at kaste ting i hovedet på de mange fjender, men også som et transport middel á lá The Ninja Rope fra Worms-spillene. Man har også en lommelygte til de mørke steder i spillet.

Derudover kan man wall-jumpe og holde fast på vægge, imens man hopper op ad dem, og bruge sin jetpack (når man altså finder brændstof til den).

Det sidste værktøj udover de forskellige våben er et slags rambuk-værktøj, som kan bruges til en slags power-hop, og som fungerer fint til at skubbe sten og andet godt imod fjender. Derudover er det også et fantastisk hjælpemiddel de få steder i spillet, hvor det kan lykkes spilleren at komme til at sidde fast.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!