The 3rd Birthday

Stor action på den lille skærm.

Den gode gamle PSP har ligget og trukket lidt støv på i skuffen det sidste stykke tid – indrømmet. Men som det er med gamle kærlighed, så ruster det ikke (undtagen de elektriske metalkomponenter). Og bedst som man havde troet, at håndholdt gaming var forbeholdt de nye smartphones med alle deres smarte feature, nyopfundne ord og jeg-skal-komme-efter-jer, dukker en lille perle op. Square Enix har enten brugt en god rum tid på at udvikle The 3rd Birthday, eller også mener de, at rigtige gamere spiller på konsol – i dette tilfælde en PSP. En eksklusiv titel er det i hvert fald blevet til.

The 3rd Birthday følger Aya Brea (kendt fra Parasite Eve – deraf arbejdstitlen på spillet Parasite Eve: The 3rd Birthday) og hendes møde med den onde størrelse Twisted i dette skyde/rolle-spil. Ikke kun Aya kan man nikke genkendende til, men også teamet bag spillet, der omfatter Yoshinori Kitase fra Final Fantasy-serien, instruktør Hajime Tabata fra det blændende Crisis Core til PSP, og figurdesigneren fra Kingdom Hearts, Tetsuya Nomura. Der er lagt op til noget godt, og The 3rd Birthday emmer af seriøsitet og vilje allerede fra start af, når man pakker spillet ud af en større PSP-æske og får en masse artwork (blandt andet et billede Aya i en bloddryppende brudekjole), samt et flot etui til sin UMD. Der kælet for detaljerne, og forventningerne stiger voldsomt, idet jeg nærmest smider UMDen i min aldrende PSP og håber, den kan klare det – og om jeg kan klare det, for aldersgrænsen er sat til 18!

1

Et af de mindre monstre (!), der kræver lidt ballistisk kærlighed.

Mine forventninger bliver direkte indfriet ved den særdeles flotte intro, der allermest minder om starten på en blockbuster produceret af Michael Bay eller Roland Emmerich. Kort fortalt bliver jorden angrebet indefra af kæmpe tentakel-arme, der smadrer storbyer juleaftensdag år 2012 (flueben ved dommedags dato). Efterfølgende død og terror spreder sig i kølevandet, og menneskeheden synes den mest truede dyreart på kloden nu. Vi befinder os et år efter hændelsen på et laboratorium i et spinkelt eksklusivt selskab. Da muligheden for at bekæmpe Twisted (læs: Ondskaben) for længst synes tabt, må andre metoder tages i brug – Overdive. Dette er muligheden for at zoome sig ind i mennesker i fortiden og tage kampen op mod Twisted i angrebsperioden, og derved forhåbentligt kunne tage kampen i opløbet.

Alt i alt munder det ud i, at Aya bliver sendt tilbage i tiden for at prøve at kæmpe sig dybt ind i kernen af monsteret og ødelægge det. Det giver grobund for et fabelagtigt skydespil til PSP, med masser af fantastiske action-elementer. Grafikken er sublim, noget nær det pæneste jeg har set indtil videre, og bliver understøttet af en smuk, stemningstung lydside, der fungerer i symbiose med et gameplay, som er hektisk, fandenivoldsk og til tider kræver visse strategiske overvejelser. Der er monstre på menuen fra start, og de bliver hurtigt store – meget store!

2

En typisk Twisted, der ikke kræver så meget at pløkke ned. Læg mærke til tentaklen i baggrunden - det er dér, vi skal hen!

Der hvor 3rd Birthday virkeligt skiller sig ud, er ved Aya's Overdive-egenskab – her zoomer hun ved et enkelt tryk, på bedste Agent Smith-mané,r ind i soldaterne på banen. Dette giver mulighed for at iværksætte strategiske angreb fra flere sider på et monster, samt at opstille tropperne til krydsild – alt sammen i hurtigt, flot og gnidningsfrit gameplay. Arenaerne er ofte strategisk opbygget og brugen af overdive er næsten obligatorisk for at kunne klare pinslerne. Får man monstret langt nok ned i energi, kan man også overdive ind i dette og derved ødelægge det indefra, en lidt farligere manøvre, men yderst givtig – og tilfredsstillende!

Sådan fortsætter spillet derudaf i sin storladenhed med masser af monstre, det ene større end det andet, og historien båret på vej at flot CGI-grafik. Det er en fuldstændig actionpakke, SqaureEnix har fået lavet her, og den er alle pengene værd, hvis man er til shooter-stilen. På PSP bliver det ikke flottere eller bedre. Måske spillet i længden bliver en anelse ensformigt, men så igen – det gør Gears of War jo også. Er man til stilen, er dette et sikkert køb. Min mange år gamle PSP-fat har fået noget nyt at tygge på, og jeg har genfundet min kærlighed til den! Håndholdt splatter-action når det bedst.

8 / 10

The 3rd Birthday Søren Muska Stærk Stor action på den lille skærm. 2011-05-18T12:09:00+02:00 8 10