Ridge Racer 3D

Dødt løb.

Ridge Racer-serien har altid været indbegrebet af fart og tempo. Siden debuten i Japans arkadehaller for godt 18 år siden er mange kilometer asfalt blevet tilbagelagt, mange dæk slidt op. I dag har serien helt skiftet karosseri. Væk er de store arkadekabinetter, erstattet af hjemmekonsollernes og de håndholdte platformes udbredelse. Drivkraften, dog, er forblevet identisk. Det potente, tempofyldte gameplay hænger ved, hvorfor Ridge Racer-oplevelsen anno 2011 ikke er så forskellig, som man kunne forvente.

Det seneste skud på stammen, Ridge Racer 3D, vidner om dette. Her er fart det altoverskyggende nøgleord. Der er dømt tempofyldt væddeløb, når man kaster de potente biler rundt i det ene drabelige sving efter det andet i forsøget på at ende som etter. Helt centralt i spillet er turbomekanikken, der belønner særligt dristige spillere. Bilerne er hver udstyret med en turbo, der oplades i takt med aggressiv kørsel. Der står et flammehav uden lige, når turboen aktiveres, og denne er i særlig grad vigtig, hvis man gør sig forhåbninger om at slutte på førstepladsen.

Det er effektiv og simpel spillogik, der belønner de dygtige kørere. Jo bedre, man kender bilens fysik og banernes layout, jo større risici kan man tage i svingende, og det virker kun logisk. Hertil er den stereoskopiske 3D-effekt et absolut plus. Den giver Ridge City en hel ny dybde, der bl.a. gør det lettere at afstandsbedømme objekter. Overhalingerne bliver lige det mere tilfredsstillende, når man nærmest kan fornemme bilen passere modstanderen, som var det i virkeligheden.

1

Hov, hov. Er du ikke klar over, at indeomsoverhalinger udløser et klip i kørekortet?

Mellem løbene kan bilerne opgraderes til hurtigere varianter, ligesom man kan eksperimentere med forskellige typer af turbo. Det giver en snært strategisk dybde, uden at stjæle fokus fra det hurtige sus.

Ridge Racer 3D er dog heller ikke mere end det, et hurtigt sus. Det underholder i enkelte løb ad gangen, men så snart man bevæger sig ud i længere spilsessioner, begynder det at kede. Den primære Grand Prix-del lider af ensformighed, specielt fordi udvalget af baner er stærkt begrænset. Man kunne med fordel have skabt større variation ved at tvinge spilleren ud i at benytte specifikke biler på bestemte baner, ligesom man burde have vekslet i løbenes format. Der er grænser for, hvor mange 8-kører-løb af tre omgange, man gider at sidde igennem.

En af synderne til løbenes kedsomhed er den kunstige intelligens, der fejler i at give en troværdig form for konkurrence. Hurtigt lærer man at afkode dens logik, hvorfor megen spænding tages ud af løbene. Det er eksempelvis underligt, hvordan man nærmest aldrig kan hente førstepladsen før sidste runde, og hvordan denne altid presser en til det yderste, når det gælder om at nå først over stregen. Uanset hvor dygtigt man kører, føles ræsene låst efter en vis logik i intentionen om at skabe spænding for alle løb. Desværre har det den modsatte effekt.

2

Som med alle andre 3DS-spil tager Ridge Racer sig bedre ud i bevægelse end ved stilstandsbilleder som dette.

Højdepunktet, derfor, er spillets multiplayer-del. Her erstattes den middelmådige AI med reel modstand, og således bliver bil- og turbovalg inden løbet så meget desto mere vigtigt. Specielt stor ros skal lyde til spillets spotpass-funktion, der gør det i stand til automatisk at downloade banerekorder fra andre spilleres 3DS, selv når konsollen er i standby-mode. Det er ganske spændende eksempelvis at komme hjem fra arbejde for så at finde nye tider at slå. Lykkes dette, er der sågar en klækkelig belønning i vente, hvilket kun gør motivationen større.

De vellykkede sociale spilfunktioner er dog ikke nok til at redde Ridge Racer 3D fra sin middelmådighed. I det store hele er der skruet op for det visuelle lir og ned for de indholdsmæssige godbidder, og det mærkes efter få timers spil. Et klassisk lanceringsspil, prangende, men med masser af uforløst potentiale. Det er synd for en serie så traditionsrig som Ridge Racer, at den i disse år må se sig henvist som teknisk demonstration for nye konsoller. Ikke desto mindre er det, hvor Namco har placeret serien. I slipstrømmen på kommende og formentlig langt bedre udgivelser.

5 / 10

Læs om vores karaktersystem Ridge Racer 3D Mark Elsberg Dødt løb. 2011-05-12T09:25:00+02:00 5 10