Darkspore

Diablo og Pokémon mødtes på en bar...

Det må være både en velsignelse og en forbandelse at ramme den store guldåre, som spiludvikler. På den ene side er succes vel altid velkomment, på den anden side, skaber succeser forventninger. Især i markedet for computerspil.

Maxis har måske nok lavet en lang række spil, men de fleste følger trods alt formen fra SimCity ret godt. Et spil der oprindeligt ikke kunne få en udgiver, fordi ideen om at spil, hvor man hverken kan vinde eller tabe sådan rigtigt, virkede helt vanvittig. Så er der The Sims, Spore og nu Darkspore. Så groft sagt fire forskellige spil. Af de fire er The Sims guldåren. Verdens mest solgte computerspilsfranchise til PC faktisk. Den slags må jo give en del økonomisk pusterum, som også let kunne være kreativt frirum.

Så er spørgsmålet selvfølgelig, hvis man som firma hovedsageligt har lavet to beslægtede spilserier - der i øvrigt begge udmærker sig ved manglende kriterier for hvordan man vinder og taber - er det så fordi, man ikke kan eller ikke vil lave andre ting?

1

Hvordan skal dit firbenede troldetræ se ud?

Selve titlen er jo nok et vink med en vognstang, men det virker tydeligt, at Maxis har ønsket at bruge selve grundmekanikken fra Spore til noget mere end et enkelt spil, der måske nok fik gode anmeldelser og solgte ganske pænt, men samtidigt også fik enormt meget kritik og negativ omtale. En del endda for EA's DRM model, som jo ellers overhovedet ikke har noget at gøre med selve spillet.

Så Darkspore giver dig muligheden for at skabe dine egne monstre, der er her arven fra Spore kommer ind, og derefter bruge dem som hovedpersoner i et klassisk action-eventyr. Selve gameplayet er til gengæld modelleret helt efter Diablo: du bliver sendt afsted til én bane ad gangen, hvor alle monstre skal udryddes, og de skatte du finder undervejs, er her nye våben, rustninger og "dele" til dine monstre. Skattene har selvfølgelig også forskellige grader af sjældenhed, som vel efterhånden er standard i spil, der forsøger at appellere til spillerens samlermentalitet.

Darkspore - Gameplay

Hvert monster tilhører én af de fem grupper: Plasma , Quantum, Bio, Cyber, og Necro, og hver gruppe har så nogle grundlæggende karakteristika og temaer de følger. Bio er for eksempel fokuseret på planter, healing og gift, mens Necro handler om døden, mørke og det at bøje virkeligheden. Et monster har så tre evner baseret på den overordnede gruppe, men også nogle generelle træk, der påvirker deres rolle i forhold til om de bruger slagvåben eller kan skyde på afstand osv. Spillet har som udgangspunkt 25 definerede monstre, som låser op for i løbet af spillet. Man kan dog som spiller skabe genetiske variationer, så der er 100 forskellige monstre i alt. Dem kan man så give det udstyr og kropsdele man finder, hvor de sidste selvfølgelig påvirker figurens udseende.