Men At War: Assault Squad

Squadratisk. Taktisk. God.

Soldiers: Heroes of World War II er nok et af det mest oversete strategispil nogensinde. Med sin banebrydende tilgang til strategispil var det en lille perle, der har vundet et nærmest kult-agtigt følge, uden nogensinde at blive specielt kendt. Noget af det skyldes nok, at spillet er udviklet i Ukraine af den relativt ukendt udvikler Best Way og aldrig rigtigt har fået den store marketingskampagne pga. sit relativt snævre tema.

Heldigvis har der været opbakning nok til hele tre spil og en række alene-stående udvidelsespakker, hvoraf Men of War: Assault Squad er den seneste af dem. Spillet er dog ikke udviklet af Best Way selv, men derimod af tyske Digital Mindsoft, der også har været inde over tidligere spil i serien.

Det er nemt at blive narret af billeder fra Men ofWar - ved første øjekast ligner det et ganske almindeligt strategispil, der koger suppe på det efterhånden noget udpinte World War II-tema. Hele humlen er dog i detaljerne, hvor Men of War virkeligt kommer til sin ret. Hver eneste enhed under din kontrol kan styres individuelt, og det gør, at én mand reelt kan gøre forskellen. Det er sjældent, det sker, men der er få episke øjeblikke, hvor du får mavet dig frem gennem mudderet, nedkæmpet flere forskellige enheder for at komme frem til det sted på banen, hvor du kan smide en granat ned i den maskingeværsrede, der forhindrer fremrykningen af dine andre tropper. Overmagten kan virke stor i form af fjendtlige tanks, men den er aldrig større, end at der skal en velplaceret granat til at sætte sådan en ud af spillet.

1

Eksplosioner er der bestemt ikke mangel på, og man kommer til at bruge mere end bare en håndfuld soldater for at komme gennem banerne.

Ligeledes er det muligt at bemande udstyr og køretøjer af forskellig art, alt lige fra maskingeværspositioner til de noget tungere tank-killers, som blandt andet amerikanerne kan mønstre. Kampvogne er lige præcist så frygtindgydende, som sådan nogle skal være, for der er meget lidt, der bider på en pansret kolos af denne størrelse, og har man ikke selv kampvogne, så skal man uhyggeligt tæt på, for at give bare en ridse i lakken. Her åbenbarer mangfoldighederne sig, da der ligger et sindrigt system bag alle køretøjer. Hvert køretøj kræver et mandskab, og jo flere der er til at tage sig af de nødvendige funktioner, jo bedre bliver ydelsen. Én mand kan reelt køre en kampvogn alene, men det bliver ikke lige så godt, som når fire mand gør det. Hvert køretøj har også en avanceret skadesmodel. Et velplaceret skud kan sætte kanonen ud af drift, mens resten af kampvognen triller ufortrødent videre.